miercuri, 15 octombrie 2014

Imaginea prezidențialelor la început de octombrie

Ultimul sondaj important de dinaintea măsurării declarațiilor lui Traian Băsescu:

- Aproape 9 milioane de persoane sunt sigure că vor veni la vot. Acest număr este în creștere față de luna anterioară cu între 500 și 700 mii persoane.

- Ponta și Iohannis în continuare cumulează 70-71% din intențiile de vot de tur unu, pe binecunoscutul raport 4-la-3.

În alte cuvinte, din cei care s-au "activat" politic în ultima lună Ponta și Iohannis au atras împreună tot cam 70%.

- Meleșcanu apare pe scenă cu 4,6%.

- Evoluții în marjă dar interesante pentru ocupanții celorlalte locuri:

Vadim și Dan Diaconescu au o mică pană, scorul lor cumulat scăzând de la 6,2% la 3,7%. Văd această scădere și în sondajele altor firme, punctul de inflexiune fiind sfârșitul lunii septembrie.

Distanța dintre Elena Udrea și Monica Macovei a scăzut de la patru procente și jumătate la doar două. Acest aspect e de asemenea coerent cu alte cercetări de piață din ultimele săptămâni, în care diferența dintre cele două candidate era de 1% (două sondaje) sau de 3% (un sondaj).

- Locul trei (nu contează persoana, ci situația) a scăzut sub 7%. Dacă nu au loc schimbări radicale de viteză, vom avea cele mai slab votate locuri 3 și 4 de după revoluție. Scena este polarizată datorită faptului că nu există o a treia opțiune solidă în planul percepției populare și cu o forță organizatorică măcar acceptabilă, precum Roman în 1996 sau Antonescu în 2009.

- În ceea ce privește turul doi, diferența dintre Ponta și Iohannis rămâne în aceleași coordonate precum cele tradiționale: avantaj pentru candidatul PSD dar nu unul extrem de liniștitor.

Reafirm că afirmațiile președintelui cu privire la trecutul primului ministru au fost efectuate după încheierea sondajului. Orice evoluție este posibilă și poate fi argumentată logic. Personal aș atrage atenția asupra probabilității ca în sondaje să nu se întâmple aproape nimic (!), evenimentul mediatic putând fi tratat de toate electoratele prin prisma convingerilor deja existente, și de asemenea asupra mizei reale care este intenția de vot în turul doi.