Un articol pe care îl recomand tututor celor interesaţi de cum se poate manipula prezentarea rezultatelor unui sondaj. Voi spicui un element important:
"Să nu credeţi că în luna ianuarie nu s-a publicat nici un sondaj CSOP. S-a publicat unul, în 18 ianuarie, atunci când manifestaţiile din Piaţa Universităţii erau în plină desfăşurare, parcă pentru a ni se spune că lucrurile nu stau chiar aşa, că cei din stradă sunt o minoritate, că în realitate lumea are o părere mai bună despre partidul de la guvernare (cotat cu 21%). Titlul era << Victor Ponta şi Crin Antonescu s-au prăbuşit în sondaje >>. Numai că sondajul fusese realizat între 20 şi 30 decembrie 2011."
Articolul citează şi un exemplu identic de comportament din partea PSD în 2004. Deci toată lumea poate fi (ne)mulţumită.
După cum spuneam şi aici, ar trebui să ne pese de date, mai ales când evenimentele/declaraţiile se succed repede. La momentul alegerilor parlamentare, ar trebui să stăm cu un mic calendar al evenimentelor importante - declaraţii, dezvăluiri, apariţia unor clipuri sau altele - pentru a înţelege ce măsoară un sondaj de fapt. Sau mai ales ce nu măsoară, pentru că percepţiile se pot clădi în timp - cât timp depinde nivelul şi substanţa percepţiei.
Autorul articolului a fost directorul IMAS timp de foarte mulţi ani, iar finalul articolului este ironic şi dur:
"În concluzie: publicăm numai ce ne convine şi atunci când ne convine. Efectul e garantat."
Articolul poate fi găsit în întregime aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu