Pornind de la informaţiile date de Cristian Orgonaş aici, avem o minunăţie kafkiană.
În 2008, Tarom a avut 1,7 milioane pasageri şi pierderi de 1,7 milioane euro. Simetric vorbind, Tarom a pierdut un euro pentru fiecare pasager pe care l-a transportat. Pare puţin, dar Tarom ar trebui să facă profit.
În 2009, o scădere a numărului de pasageri cu 7% faţă de anul anterior a coincis cu o mărire a pierderilor cu 3000% (adică de 30 de ori). Disproporţia este ridicolă. În mod sigur e vorba de investiţii şi despre alte lucruri pe care le voi menţiona mai jos. Faptul rămâne: în 2009, Tarom a pierdut 34 de euro pentru fiecare pasager pe care l-a transportat. Nu mai e aşa de puţin...
În 2010, numărul de pasageri a crescut faţă de 2009 cu 21,7%... dar pierderile s-au mărit cu 43% (!), de la 55 de milioane de euro la 79 de milioane euro. Pierderi per pasager transportat? 40 de euro.
Cristi Orgonaş vorbeşte despre tot felul de oferte promoţionale prin care Tarom şi-a asigurat o cotă de piaţă masivă în 2009 şi 2010. Probabil că acestea au atenuat într-o mare măsură impactul crizei (cum ar fi fost oare o scădere a numărului de pasageri cu 27%, şi nu cu 7%, în 2009? Sau o scădere în 2010 faţă de 2009?), dar în acelaşi timp este evident că ele nu şi-au atins scopul final. În loc să ajungă pe 0, compania şi-a mărit de 30-40 ori pierderile per pasager.
Acest lucru este extrem de evident în legătură cu anul 2010. O creştere mare a numărului de pasageri (21% faţă de anul anterior sau 12% faţă de momentul de dinaintea introducerii promoţiilor) nu a redus pierderile companiei, mărindu-le de fapt cu 24 de milioane de euro sau 17,6% în costul per pasager transportat. Astfel, din punct de vedere matematic, ajungem la situaţia absurdă în care ar fi fost mai bine pentru Tarom să-şi reducă numărul de pasageri, pentru că... dacă pierderile per pasager cresc (cum s-a întâmplat între 2009 şi 2010), un număr mai mare de pasageri cauzează pierderi mai mari.
Pentru cine e curios, după primele 7 luni din 2011: deocamdată Tarom are 1,07 milioane pasageri, în scădere cu 2,1% faţă de 2010, dar în creştere cu 24% faţă de 2009. Strict ca mostră de umor statistic, compania ar trebui să înregistreze fie pierderi de 10,2 euro / pasager transportat, fie de 44,2 euro / pasager transportat, în funcţie de care an este luat drept reper. Cum Tarom va transportat aproximativ 1,9 milioane călători, asta ar echivala cu pierderi între 19 şi 84 milioane euro. Cristi Orgonaş încheie spunând "încă un an cu pierderi de 80 milioane euro ar fi de neacceptat". Statistic însă, aşa ceva este posibil. Trebuie ca doar ca Tarom să facă în 2011 ce a făcut şi în 2010.
Se iau sondaje de opinie şi alte informaţii statistice. Se pun un strop de inteligenţă şi câteva grame de logică. A se servi fierbinte cu un pahar de echidistanţă.
Faceți căutări pe acest blog
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Arhivă blog
-
►
2018
(16)
- ► septembrie (4)
-
►
2016
(27)
- ► septembrie (2)
-
►
2014
(65)
- ► septembrie (4)
-
►
2013
(133)
- ► septembrie (13)
-
►
2012
(200)
- ► septembrie (11)
-
▼
2011
(77)
-
▼
septembrie
(23)
- Mitul nr. 457: "Votanţii Alianţei DA sunt acum dem...
- Liviu Dragnea şi sondaje Bucureşti
- Despre lumea care se încheie în aceşti ani
- Analizele bune nasc întrebări. Azi: Bleen
- Despre uninominalul într-un singur tur
- Fenomenul statistic TAROM
- Cum ne minţim despre lideri
- Despre Albă-Ca-Zăpada: un început de analiză stati...
- Un milion de voturi pentru PDL
- Un răspuns pentru Iulia Huiu
- Parteneriatul Oprescu-USL: cine câştigă?
- Faimoasele "voturi de la Paris": ce spun cifrele BEC
- Ce trebuie să faci ca să devii preşedinte în 2014
- ... a treia tornadă loveşte UDMR. Şi despre viitor...
- Două tornade vin spre tine. Ce faci? Cazul UDMR
- Lumea secretă a politicii româneşti din 2011
- Două statistici = două cuţite
- Despre 12 septembrie 2001
- 6 lucruri interesante despre alegerile din ultimii...
- Despre furie şi alţi demoni
- Sociologia ≠ statistici plictisitoare
- De la cine ar lua voturi partidul lui Dan Diacones...
- Sondajele publicate de USL şi ipoteza "15"
-
▼
septembrie
(23)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu