Textul de mai jos are dimensiuni mari. Dacă vrei să-l citești separat, fără să trebuiască să accesezi acest blog sau Internet-ul ca atare, poți să-l downloadezi:
a) de aici
sau
b) de aici
sau
c) de aici
sau
d) de aici
Lectură plăcută!
1.
Acest text are drept subiect confruntarea dintre două stări de fapt
din
România.
El explică originile celor două stări de fapt, trăsăturile lor
precum și motivele pentru care una dintre ele, și anume Revoluția
post-industrială, se va impune în mod inevitabil.
2.
Ca
să știm unde ne aflăm ca societate și spre ce ne îndreptăm
trebuie să înțelegem de unde venim.
3.
O țară nu este definită doar de nume, granițe sau steag ci mai
ales
de modelul
civilizațional
căruia îi aparține. Cum este organizată economia țării
respective? Cum se realizează accesul la resurse
(private
sau comune)
?
Cine îl controlează? Cine
exercită
puterea și care sunt obiectivele celor care exercită puterea? Care
sunt valorile cetățenilor din țara respectivă? Răspunsurile la
aceste întrebări definesc - direct sau indirect - toate aspectele
fundamentale ale vieții cetățenilor din națiunea respectivă, de
la calitatea drumului între două localități sau gradul de
frecventare al ceremoniilor religioase până la modalitățile
favorite
de
petrecere a timpului liber sau frecvența
și subiectele
protestelor stradale.
4.
Orice tentativă
de înțelegere a României este condamnată să eșueze atâta timp
cât nu este atins subiectul modelelor
civilizaționale din România
și, pe cale de consecință, a faptului că ele
se află într-un conflict dezechilibrat (forțele
implicate fiind inegale). Practic, România realizează o tranziție
rapidă, dar nu foarte ușoară, de la un model civilizațional la
altul.
5.
Unul din cele două modele civilizaționale este global, posedând -
e adevărat - caracteristici locale dar care au o relevanță
secundară. Celălalt model civilizațional, cel pe cale de a pieri,
este unul prezent doar în România și în alte câteva țări din
sud-estul Europei
precum și din fosta Uniune Sovietică.
Caracteristicile locale ale celui de-al doilea model sunt definitorii
pentru înțelegerea sa.
6.
Originea modelului civilizațional pe cale de prăbușire este o
tranziție anevoioasă,
înceată și incompletă: urbanizarea României.
Începând cu 1947, rolul principal în această tranziție îl are
sistemul comunist. Din considerente ideologice și economice, el
încearcă să creeze un proletariat urban numeros și dedică o
parte majoră a energiei sale acestui proiect. Cu excepția Albaniei,
Republica Socialistă România era în 1989 cea mai rurală țară
din lagărul comunist, 47% din populație locuind la sat (situația
din alte țări
comuniste:
Polonia 39%, Bulgaria 34%, Ungaria 34%, URSS 27%, Cehoslovacia 25%).
Acest
rezultat poate
fi caracterizat drept un eșec.
După patru decenii de comunism, aproape jumătate de țară trăia
în afara fluxurilor de viață moderne, chiar
conform definiției sistemului comunist pentru "modernitate".
În plus, multe din localitățile urbane ale României erau orașe
doar cu numele, stilul de viață fiind în continuare rural pe formă
și mai ales pe fond.
7.
În
consecință, ce
model civilizațional
aveam în 1989? Unul cu patru caracteristici fundamentale:
-
fusese construit de sistemul comunist
românesc,
ceea ce implica după 1965 un naționalism acerb, cu tente majore de
xenofobie. Independența mentală sau financiară nu erau încurajate.
Datorită absenței reformismului intern, economia românească era
cea mai centralizată și mai puțin liberalizată din tot lagărul
comunist. Statul era principalul actor al vieții sociale și
economice. Societatea civilă era non-existentă.
-
integra modelele de comportament personal și social ale lumii rurale
- unde se aflau aproape jumătate din locuitori.
-
avea vagi tipologii industriale.
Primau formulele de organizare ierarhică a societății. Televizorul
era principala sursă de informare (nota bene: vector de comunicare
unidirecțional și care
obligă
receptorul la pasivitate).
-
era balcanic,
ceea ce colorează și afectează toate cele trei trăsături de mai
sus: mediul rural era de subzistență (nu prosper precum în Ungaria
sau Polonia), eficiența industrială era mică (nu precum în R.D.G.
sau Cehoslovacia), comunismul prelua sau se mula pe rețelele de
patronaj existente din epoca pre-modernă. Normele
informale jucau un rol egal cu legea
oficială.
Mica corupție era acceptată, în special în numele supraviețuirii
crizei alimentare de la final de regim.
După
cum arată și paragraful de mai sus, cele patru elemente se
influențau reciproc. (O analiză detaliată a interacțiunii dintre
ele întru formarea imaginii complete a modelului civilizațional
nu-și găsește locul aici). Să denumim acest model,
pe scurt,
'CRIB':
Comunismul
Ruralo-Industrial Balcanic.
8.
În 1989 modelul CRIB era singurul cunoscut de cea mai mare parte a
populației. Ion Iliescu are succes în ultimul deceniu al secolului
trecut întrucât propune un CRIB "cu
față
umană",
adică
capabil să răspundă nevoilor economice ale populației într-o mai
mare măsură decât cel precedent, pre-1989. Propunerile ne-CRIB,
adică
cele care porneau de la sisteme de valori ne-comuniste sau
ne-balcanice, sunt privite de marea parte a societății drept
exotice și prea riscante. Incapacitatea evidentă a economiei
românești de a livra beneficii populației la nivelul dorit duce la
eșecul lui Iliescu și
al partidului său din
1996.
9.
Opoziția post-1989 față de CRIB a avut mai multe surse. Cele
mai importante trei au fost inițial:
a)
dorința generică de sincronizare cu Vestul;
b)
antipatii
față de o componentă sau alta a mesajului CRIB,
în
special în zonele ne-balcanice ale României;
c)
intenția de a recupera modelul civilizațional pre-CRIB, cel din
perioadele interbelică și antebelică.
Un
al patrulea izvor
de opoziție față de CRIB își face simțită prezența după
2000, devenind din ce în ce mai important cu fiecare scrutin iar
acum un fluviu. În acest moment,
este
cea mai importantă forță din economia
românească și, când
și dacă decide să se activeze, din politica
românească. Nu mai urmează lideri carismatici, ci generează
anti-eroi
(ex. Klaus Iohannis sau Nicușor Dan). Degajă o energie puternică,
atât de puternică încât forțează partidele politice să o
urmeze
și
să reacționeze la ea, mai degrabă decât să o controleze sau să
o coordoneze. Această forță este Revoluția post-industrială.
10.
Revoluția este în principal una tehnologică, dar influențează
direct sau indirect toate aspectele vieții de zi cu zi și toate
domeniile de activitate ale societății. Revoluția
nu este în principal una politică,
dar are și forme de manifestare politică -
secundare
pentru Revoluție și care
nu
reprezintă principalul său front de acțiune.
10b.
Folosirea unei majuscule - "Revoluție"
și
nu "revoluție"
- este
importantă.
Nu e vorba
de o schimbare într-un domeniu anume ('dă
click aici! o
revoluție
în modul în care ANAF percepe taxe!')
sau de o răscoală
('e
revoluție
la Steaua! Jucătorii
vor alt antrenor!').
Fenomenul este imens ca amploare
și
schimbă
în profunzime societatea românească. Ca impact, este și va fi
incontestabil mai mare decât revoluția din 1989 care, după cum se
poate observa, nu a dus la dispariția CRIB ci doar la reformarea
parțială a acestuia - la 27 de ani după căderea lui Ceaușescu,
CRIB încă există iar în câteva
zone din România e aproape la cotele de putere de dinainte de 1989.
De
asemenea merită precizat că
există o probabilitate majoră ca aceasta
să
fie
prima Revoluție de dezvoltare prin care România va trece integral,
evoluția de la rural la industrial fiind, după cum s-a arătat la
punctul 6, una ratată sau parțial ratată.
11.
Pentru
a clarifica: este
vorba de o
Revoluție
și nu doar de o schimbare sau modificare
întrucât are un impact profund
asupra
celor trei
subiecte
fundamentale de interes pentru orice ființă
umană.
12.
Primul dintre ele este reprezentat de resurse.
Accesul
la ele
se realizează prin metode noi prin comparație cu anii '70
sau '50.
Piața
muncii este în mare parte schimbată față de cea în care CRIB a
proliferat și
dominat. Mai mult, piața muncii din România este în continuă
schimbare și acum - dimensiunile schimbării fiind pur și simplu
dramatice. Iată cum stau lucrurile în ultimii ani, de când
Institutul Național de Statistică ține o evidență detaliată a
ramurilor ocupaționale:
Din
populația ocupată, câți își câștigă traiul...
|
2008
|
2012
|
2016
|
În
sectorul economic primar
(agricultură, industrie extractivă)
|
30,8
%
|
30,6
%
|
25,0
%
|
În
sectorul economic secundar
(industrie, construcții, dar
și
furnizare
energie electrică, gaze naturale, apă pentru consum casnic)
|
30,0
%
|
27,3
%
|
28,3
%
|
În
sectorul economic terțiar
(servicii, inclusiv
învățământ și sănătate)
|
33,25
%
|
37,0
%
|
41,45
%
|
Administrație
publică și locală
|
5,95
%
|
5,1
%
|
5,25
%
|
Două
observații
adiționale:
-
Momentul
în
care sectorul terțiar devine cel mai important dintre toate,
dacă te interesează acest lucru,
este 2006.
-
În perioada 2008-2016 sectorul terțiar al economiei este singurul
care înregistrează o creștere, una de aproape 25% în termeni
relativi.
13.
Însă
împărțirea de mai sus nu ia în calcul caracteristicile CRIB.
Învățământul și sănătatea sunt în cea mai mare parte oferite
de către stat, în cea mai mare parte la standardele și cu
eficiența CRIB, adică cele de dinaintea Revoluției
post-industriale. Dacă separăm aceste domenii și le includem
alături de cele administrative, rezultă următorul tabel, probabil
mai relevant pentru România:
Din
populația ocupată, câți își câștigă traiul...
|
2008
|
2012
|
2016
|
În
sectorul economic primar
(agricultură, industrie extractivă)
|
30,8
%
|
30,6
%
|
25,0
%
|
În
sectorul economic secundar
(industrie, construcții, dar
și
furnizare
energie electrică, gaze naturale și apă pentru consum casnic)
|
30,0
%
|
27,3
%
|
28,3
%
|
În
sectorul economic terțiar
(servicii)
|
25,1
%
|
28,8
%
|
32,9
%
|
Administrație
publică și locală (precum
și învățământ și sănătate)
|
14,1
%
|
13,3
%
|
13,8
%
|
Ce
ne spune acest tabel? În doar opt ani sectorul terțiar al economiei
a înregistrat o creștere rapidă și constantă, de +0,9% sau
+1% pe an. Mai important este că acest
sector era al treilea angajator
ca mărime
în 2008, al doilea în 2012 și primul în 2016.
În
2008 ponderea celor angajați în acest sector era cu 4-5% mai mică
decât a celor din sectorul primar sau secundar;
situația
s-a inversat în 2016.
În
maxim 15
ani sectorul economic terțiar va angaja mai mult de jumătate din
forța de muncă
din România;
dacă
includem aici și învățământul sau sănătatea acest fenomen va
avea loc în maxim 6
ani.
Anul
de inflexiune este 2013 (unul simbolic, întrucât atunci apar în
România protestele stradale de mare amploare, superioare
numeric
cu mult "avertismentului"
din 2012).
Începând cu 2013 sectorul terțiar al economiei ocupă o mai mare
parte din forța de muncă atât decât cel primar cât și decât
cel secundar. Un fenomen adițional, dar de maximă importanță,
este reducerea din motive demografice a celor care-și câștigă
traiul din agricultură, aceștia devenind pensionari. De asemenea, o
mică parte din cei care părăsesc agricultura capătă un loc de
muncă în industrie.
14.
Revoluția post-industrială nu poate fi însă redusă la
dimensiunea sectorului economic terțiar. (De altfel, statisticile de
la punctul anterior exclud câteva categorii de cetățeni:
pensionarii, tinerii aflați în sistemul de învățământ,
șomerii, cei care muncesc la negru în țară și românii aflați
în afara granițelor. Acest aspect nu înlătură realitatea
modificărilor din economia românească). Să
nu ne gândim numai la IT, PR, publicitate și alte domenii apărute
până și în occident abia în ultimele decenii. Schimbările
tehnologice importate din vest fac
ca angajata
unei fabrici din Zalău în 2017 să fie expusă la alte valori și
modele de organizare, să aibă nevoie de alte aptitudini și să
dezvolte alte principii decât angajata aceleiași fabrici în 1987
sau
chiar
angajata unei fabrici din Bavaria în același 1987. O parte
semnificativă a birocrației din sectoare aparent industriale sau
conexe epocii industriale (furnizarea de energie electrică și gaze
naturale, construcții) precum și din administrația publică este
expusă în mod constant la informatizare.
15.
Identitatea
resurselor
importante este de asemenea în modificare. În România anului 1988
o jumătate de kilogram de salam valora greutatea sa în aur. Acum o
parte a societății se mobilizează în numele unor teme vaste, nu
neapărat cu aplicabilitate concretă pentru viața lor personală
sau imediată (mediu, lupta anti-corupție, comportamentul guvernului
vizavi de un subiect sau altul). Acest lucru poate fi explicat și
prin "piramida
lui Maslow"
- munca post-industrială este mai bine plătită, deci grijile
legate de supraviețuire trec în fundal. Însă nivelul de trai nu
este singura variabilă care contează. Marii beneficiari ai CRIB,
deținătorii marilor averi din România, nu manifestă interes
pentru teme post-industriale. În cadrul unei generații,
protestatarii nu provin neapărat din familii mai bogate decât
non-protestatarii.
16.
Al doilea subiect fundamental de interes pentru orice ființă umană
este
relația cu ceilalți.
În funcție de perspectiva ta filozofică, e vorba
fie
de contracte nescrise, fie de o luptă constantă pentru putere și
dominare. Indiferent cum vezi mecanismul, Revoluția post-industrială
a schimbat radical situația. În continuare voi da câteva exemple,
fără pretenția de a epuiza subiectul: nașterile
sunt mai puține și au loc mai târziu în viața părinților.
Formalizarea
relațiilor erotice
e defavorizată
iar familia atomică în scădere ca pondere.
Numărul locurilor de muncă într-o carieră profesională este
numeros (și nu 'unul
pe viață'
precum în
CRIB). În câțiva ani de zile o persoană din societatea
post-industrială locuiește într-o succesiune de locații
(apartamente și case, închiriate sau cumpărate) la fel de
numeroase cât cineva din epoca CRIB de-a lungul întregii vieți.
Mobilitatea geografică (deplasarea între localități sau țări)
este de asemenea mai înaltă decât înainte de 1989. Munca
infrecventă, bazată pe contracte fără ritmicitate, devine larg
răspândită. "Prietenii"
sunt mai mulți
decât la generațiile anterioare, dar intensitatea prieteniilor este
mai slabă. Deschiderea către comunități noi, bazate pe sharing
și nu pe o familiaritate profundă și îndelungată, este de
asemenea fără precedent. Motivele de ostracizare se schimbă: scad
ca relevanță preferințele sexuale, identitatea etnică sau
religioasă, neapartenența la etnia majoritară sau la națiune
(adică a fi minoritar etnic sau a fi străin), dar încep să
conteze (adică să devină motive de ostracizare) cultul valorilor
CRIB, preferințele fără dubii, frica de expunerea la nou.
17.
Componenta comunistă a acronomului CRIB, adică impunerea în mod
forțat a adeziunii față de comunitate, eliminase
încrederea societății în acțiunea organizată comună, aceasta
fiind formalizată, osificată, nulificată de conținut și fiind
construită
de sus în jos. Revoluția post-industrială acționează în sens
totalmente contrar: comunitatea este neformalizată, în continuă
modificare, este încărcată cu multiple conținuturi și se
construiește de jos în sus (adică nu la apelul unei autorități
formale). De exemplu, într-o zi oarecare din viața unei persoane
aflată în epicentrul Revoluției, ea preia de pe Internet fișiere
via torrente, comunică prin Facebook spre mai multe comunități,
semnează o petiție online sau offline, merge la un festival alături
de mii de oameni cu care nu era familiară și face cunoștință cu
persoane din afara cercului său imediat de cunoștințe dar care-i
împărtășesc un interes anume, de nișă. Niciuna din comunitățile
la care s-a făcut referire implicit în fraza anterioară nu este
fundamentală pentru acea persoană și în același timp toate sunt
definitorii, toate explică un aspect sau altul al identității
sale.
Mai
simplu spus, într-o lună de zile o persoană din epoca
post-industrială intră în contact cu la fel de mulți oameni cât
o persoană din epoca CRIB într-un deceniu.
18.
În România prezentă, cea mai importantă relație a devenit cea cu
autoritatea de orice tip, în legătură cu care - dintr-o
perspectivă post-industrială - nu se mai pornește de la prezumția
de superioritate. Efectul este puternic atunci când autoritatea este
din lumea CRIB, încercând să folosească limbajul CRIB și normele
CRIB de obținere a supunerii, iar cea sau cel aflat în poziție
fără putere formală este din lumea post-industrială. Cei doi au
concepții diferite cu privire la putere și autoritate: cine trebuie
să și le asume, cum sunt concentrate sau disipate, nivelul de
transparență necesar, viteza cu care trebuie exercitate, etc.
19.
Poate cel mai important aspect al Revoluției este schimbarea
nu atât a identității cât a ramelor prin baza căreia se
definește identitatea.
Un
exemplu este
prăbușirea identității naționale din poziția de
primordialitate, o evoluție diametral contrară propagandei CRIB.
Pentru un locuitor al Iași-ului cu acces la internet, New York poate
fi mai aproape mental decât Buhuși. Identitatea europeană e mai
importantă decât cea națională. În plus, identitatea de actor al
Revoluției post-industriale este mai importantă decât cea
europeană sau națională - a comunica cu un locuitor
post-industrial al Amsterdam-ului sau Berlin-ului e mai facil și în
viața reală preferat
unei discuții cu cineva atașat valorilor CRIB dar care locuiește
la două străzi distanță. Prezentul suprascrie cu voracitate
trecutul: Zuckerberg e mai relevant decât Ștefan cel Mare iar
Internet-ul mai semnificativ din punct de vedere emoțional decât
Revoluția de la 1848. O importanță majoră o are din acest punct
de vedere răspândirea limbii engleze, sângele Revoluției globale.
Libertatea de călătorie adusă de integrarea în UE și de apariția
liniilor aeriene low-cost este un factor adițional. Generații
întregi dintr-o familie n-au părăsit orașul Călărași, în timp
ce cel mai recent vlăstar ajunge la facultate în București,
vizitează într-un week-end Viena, în altul Berlin-ul și eventual
capătă o bursă Erasmus care-i permite să locuiască la Torino
timp de șase luni... toate acestea până să împlinească 25 de
ani.
20.
Atenție: identitatea națională nu
dispare,
ci se prăbușește din poziția de primordialitate. Protestele de la
începutul anului 2017 marchează o extindere majoră a Revoluției
din acest punct de vedere. Simboluri comunitare de larg impact,
precum tricolorul sau imnul național, sunt asumate de către
societatea post-industrială.
Revoluția
își asumă simbolurile comunității naționale
adică refuză să se (mai) identifice drept o forță marginală
care cedează simbolurile întregii comunități pentru ca acestea să
fie utilizate de către CRIB, subînțeles până
atunci drept
proprietarul lor de drept.
21.
Implicit conflictul dintre cele două stări de fapt ține de valori:
disciplină vs. autonomie individuală, nepotism vs. eficiență,
rețele verticale (autoritate) vs. rețele orizontale (coparticipare
și cooperare), autoritate delegată vs. autoritate disipată,
neo-feudalism vs. transparență, naționalism vs. cosmopolitism,
tradiție vs. schimbare și comunitate de durată dar mimată vs.
comunitate efemeră dar autentică.
22.
Mai sus am folosit exemple simplificatoare cu privire la CRIB și
Revoluția post-industrială. O divizare a oamenilor
în CRIB și post-industriali este imposibilă. Cu
toții cărăm "virusul
schimbării",
că vrem sau că nu vrem, că suntem consumați de el aproape în
totalitate sau că doar tușim nițel, din când în când. Oricărei
generalizări i se poate răspunde cu contra-exemple devastatoare la
nivel individual. Revoluția nu cunoaște limite de vârstă sau
educaționale. Nu e limitată doar la o parte a României, nu e
limitată doar la un nivel de venituri și nu e limitată doar la un
anumit tip de orașe ("de
la 100 de mii de locuitori în
sus",
de exemplu). Poți
lucra în design grafic, aflându-te în fața unui calculator zi de
zi și să aparții,
ca valori,
lumii CRIB;
poți
să locuiești într-un sat pe care să nu-l fi părăsit niciodată
și să înțelegi câte ceva despre modelul de funcționare al lumii
post-industriale pentru că ai pârghii tehnologice
care
te conectează la alte lumi,
permițându-ți să
escaladezi
limitele geografice.
Cu toții
ne aflăm undeva pe un continuum;
strict ca metaforă,
de la 0,01% pro-CRIB la 99,99% pro-CRIB și, implicit, de la 99,99%
pro-Revoluție până la 0,01% pro-Revoluție. Cu
toții deținem măcar un pic de Revoluție și măcar un pic de CRIB
în noi. În România prezentă se fac selfie-uri la moaște și se
dansează "ironic"
pe manele în
cluburile post-industriale. Mai
mult: ne schimbăm în mod constant. Uneori saltul de valori în
defavoarea CRIB este dramatic, alteori este vorba de o evoluție
lentă și de durată. Însă schimbarea e uni-direcțională. Nimeni
nu devine mai favorabil CRIB și mai defavorabil Revoluției. De ce?
Experiența migrației spre Vest, mediată sau împlinită prin
reîntoarcere, a accelerat ceea ce avansul tehnologiei începuse deja
să facă. Revoluția
nu poate fi oprită, cum
nici cea industrială nu a putut fi oprită acum un secol și
jumătate. Mai devreme sau mai târziu ea cucerește tot. Dar
nu pe toți în același timp, nu pe toți cu aceeași viteză, nu pe
toți în același fel.
23.
Nu trebuie înțeles din paragraful
anterior
că viteza Revoluției post-industriale ar fi egală cu cea a
Revoluției industriale. Cea prin care trece România acum este mult
mai rapidă,
prin natura mijloacelor tehnologice și de comunicare răspândindu-se
cu o repeziciune mult mai mare. În ciuda migrației spre vest a
multor exponenți ai Revoluției, aceștia au fost "înlocuiți"
cu repeziciune de exponenți
noi, produși în România de către schimbări.
Speță:
în
anul 1989 situația economică a municipiilor Constanța și
Cluj-Napoca
era cvasi-identică, primul dintre ele având însă avantajul
existenței unui port de importanță internațională precum și
potențialul turistic. La
un sfert de secol după aceea,
cele două municipii se aflau
în situații diametral opuse: Constanța era
pe cale de depopulare, fiind de asemenea singurul oraș major din
România în care prețul metrului pătrat de locuință era
în scădere
în timp ce Cluj-Napoca
suferă o atipică pentru România criză de suprapopulare.
Principala diferență între traiectoria celor două localități o
constituie dezvoltarea Universității Babeș-Bolyai ca pol de
cunoaștere, cu un accent special pus pe domeniul informaticii. Acest
lucru însă nu se întâmplă începând cu 1989, ci are rădăcini
mult mai recente. Doar câțiva ani de perseverență în construirea
fundamentelor unei societăți post-industriale au adus o schimbare
majoră și de substanță.
24.
Pe cât este societatea post-industrială de informală și modulară,
pe atât este CRIB de formal și stabil. Dacă atunci când vorbim
despre societatea post-industrială facem referire la indivizi
și evoluții,
piesele componente ale CRIB sunt structurile
de putere controlate
de către CRIB și relațiile
din interiorul respectivelor structuri de putere.
Ce
este o structură de putere CRIB? Orice organizație formală de
culegere și/sau distribuire a resurselor conform normelor CRIB și
în folosul membrilor CRIB. Exemple: un minister, o primărie,
organizația municipală de femei a unui partid, un cenaclu, o
comisie parlamentară, o universitate, o școală, o antrepriză
economică cu capital de stat, o regie autonomă, etc. Evident nu
toate ministerele, primăriile, etc sunt structuri
CRIB.
25.
Structurile
CRIB conțin o varietate de tipologii.
Le menționez întrucât ele sunt importante în înțelegerea
ideilor din restul textului. Subliniez că e vorba de tipologii,
adică forme ideale, și nu de clase sociale sau grupuri sociale -
influența Revoluției atinge treptat, mai mult sau mai puțin, pe
toți cetățenii României.
26.
Oamenii
dependenți de CRIB
sunt
persoane care din motive obiective nu au cum să beneficieze de
Revoluție, aceasta de fapt amenințându-le stilul de viață.
Singurul mod în care pot supraviețui este prin receptarea
resurselor obținute de CRIB
și
distribuite către ei. Exemple în acest sens ar fi un cuplu de
tineri părinți șomeri dintr-un oraș mic, unde prezența
Revoluției este limitată iar locurile de muncă sunt controlate de
structuri CRIB, sau un pensionar care a muncit în epoca CRIB și
care este în mod autentic atașat de valorile CRIB. În continuarea
acestui text fac distincția între "susținători"
și
"dependenți",
cei
dintâi desfășurând activități
în
sensul susținerii CRIB;
susținerea pentru CRIB sau
dependența
de CRIB se modifică în timp nu numai datorită influenței în
creștere a Revoluției ci și datorită unor factori sistemici ai
CRIB (detalii la punctul 72
al acestui document).
Una
din greșelile tactice ale Revoluției e să demonizeze sau să-și
ostilizeze oamenii dependenți de CRIB. Condamnați de istorie la
servitute, aceștia nu sunt responsabili pentru situația lor decât
într-o foarte mică măsură. Cei care puteau să emigreze au
emigrat. În cazul celor cu o capacitate de muncă înaltă, CRIB nu
are interesul să le ofere aptitudinile necesare ca să iasă din
mrejele CRIB;
nu e clar dacă
CRIB ar putea face asta și dacă ar vrea (vezi punctul 62).
Dintre toate grupurile sociale din România, dependenții de CRIB au
traiul cel mai dificil și întâmpină cele mai multe dificultăți
în atingerea unui nivel satisfăcător de trai material
sau de confort psihologic.
Deseori cei dependenți de CRIB se întorc împotriva sistemului,
nemulțumiți de oportunitățile limitate oferite de acesta.
Revoluția din 1989 trebuie văzută și prin această prismă.
27.
Elitele
CRIB
sunt
cei care extrag
resurse din activitatea CRIB pentru îmbogățirea proprie. Exemple
ar fi un președinte de consiliu județean care impune o taxă
neoficială de 20% șpagă la fiecare contract sau un afacerist a
cărui cifră de afaceri este bazată în mod integral pe prietenia
cu primarul unui municipiu.
28.
Falșii
aliați ai CRIB
sunt
persoane care aparent fac parte din structurile CRIB dar care posedă
valorile Revoluției și acționează în consecință, sabotând
activitatea CRIB în mod activ sau prin pasivitate. Exemple ar fi un
birocrat care avertizează "pe
surse" vectori de comunicare online
în
legătură cu o inițiativă pro-CRIB a ministerului în care
muncește sau o persoană care lucrează la o agenție guvernamentală
pentru egalitatea de șanse și care duce proiecte la final în mod
eficient, fără a folosi resursele aflate la dispoziție pentru a se
îmbogăți pe sine sau pe cei apropiați.
29.
Falșii
reformatori ai CRIB:
atașați
valorilor CRIB și de obicei parte a elitei, ei apar în mod natural
atunci când CRIB și societatea post-industrială se află într-un
conflict vizibil și public. Scopul lor este fie de a crea confuzie
fie de a realiza în mod autentic o mini-reformă sau un pas înapoi
("cedăm
aici ca să nu cadă toată șandramaua").
Un exemplu clasic îl reprezintă un politician care afirmă
și
crede
că o măsură care avantaja CRIB și care a stârnit furia
societății post-industriale a fost "prost
comunicată",
fiind
subînțeles că fondul măsurii era unul corect.
30.
Oportuniștii
CRIB
sunt
persoane
care nu au un atașament major față de toate obiectivele sistemului
dar care îl folosesc strict pentru a obține resurse. Diferența
dintre ei și elite este că oportuniștii se pot comporta în
momente-cheie, de criză, în sens contrar intereselor CRIB dacă
acest lucru este mai convenabil pentru ei. Exemple ar fi un membru al
administrației locale care îndeplinește unele doleanțe ilegale
ale șefilor direcți dar nu pe altele sau un membru de partid care
își face simțită prezența doar în momentele distribuirii de
beneficii către membrii organizației dar nu și când este nevoie
de muncă pe teren.
31.
Mercenarii
CRIB
sunt
persoanele
care susțin
obiectivele
elitei și
energizează baza de susținere, fiind răsplătiți în acest sens
cu o parte din resursele colectate de sistem: mai puțin decât
elitele dar mai mult decât dependenții.
Exemple în
acest sens ar fi un realizator de talk-show-uri care propagă
mesajele CRIB sau o actriță care își folosește prestigiul și
popularitatea dobândite în epoca CRIB pentru a transmite fanilor ei
mesaje anti-Revoluție.
Ca și oportuniștii, ei fac parte din ecosistem și măresc, în
percepția tuturor, forța CRIB dar la criză pot părăsi corabia.
32.
Până acum am prezentat de unde venim și, în linii mari,
trăsăturile celor două stări de fapt. Dar le-am prezentat mai
degrabă static, ca pe niște poze bidimensionale. Cum
interacționează CRIB și societatea post-industrială?
33.
Multe din conflictele sau problemele societății românești au de-a
face cu coexistența CRIB și a lumii post-industriale. Se poate
chiar afirma că orice
conflict social sau problemă socială este, mai devreme sau mai
târziu, conectabil(ă) cu lupta pentru resurse dintre CRIB și lumea
post-industrială. Această afirmație pare bizară până când
punem întrebarea "de
ce?"
sau mai utila:
"ce
stă
în calea schimbării necesare?"
Mai
devreme sau mai târziu pe lanțul cauzal vom descoperi fie structuri
CRIB care doresc să-și mențină privilegiile sau aria de control,
fie structuri post-industriale care își fac simțită prezența.
34.
Cele
două
fluvii în care curg conflictele societății românești sunt cele
două crize de coabitare: criza societății post-industriale în
relația cu CRIB și criza CRIB în relația cu societatea
post-industrială.
35.
Criza societății post-industriale în relația cu CRIB este
caracterizată de ritmicitate,
intensitate abruptă și viteză în demobilizare.
36.
Criza societății post-industriale în relația cu CRIB este ritmică
întrucât perioadele de timp dintre două "scântei"
au rolul de a acumula energie, pregătind
criza viitoare. Niciodată evenimentul punctual care duce în mod
aparent la o manifestare publică a nemulțumirii nu trebuie văzut
drept cauza sa unică - deseori nu este nici măcar cauza sa reală.
Societatea post-industrială acumulează în mod constant și nu
foarte conștient o sumă de nemulțumiri care erup la prima
oportunitate. Ca exemplu minor și poate surprinzător, Bucureștiul
e
un generator constant
de proteste anti-CRIB și
din
motivul că traficul este deficitar indiferent de mijlocul de
transport folosit (autoturism, metrou, autobuz, etc.), până și
mersul pe jos fiind îngreunat de mașinile parcate pe trotuar. Zeci
sau sute de astfel de "muguri
ai furiei", demonstrații
elocvente ale inadaptării
unei
administrații CRIB
la nevoile unei
societăți
post-industriale, converg spre a crea din când în când explozia.
De
observat că România are anual sau cvasi-anual proteste începând
cu 2012. Singurul an când nu au existat proteste stradale (2016) a
fost unul în care guvernul aflat la putere a avut o platformă de
acțiune post-industrială și a comunicat extrem de intens cu
societatea post-industrială, iar forțele CRIB
implantate în administrație au fost mai puțin vizibile.
37.
Criza societății post-industriale în relația cu CRIB este
reactivă
întrucât Revoluția preia,
zi de zi și om cu om, controlul
asupra societății.
Atipică,
bizară, în contra cursului evenimentelor nu este Revoluția, ci o
inițiativă sau alta a CRIB de manifestare a puterii sale
(ceea ce invariabil implică limitarea puterii Revoluției).
Următoarea metaforă poate clarifica lucrurile: dacă șapte
oameni iau o decizie împreună, iar al optulea membru al grupului
cere cuvântul pentru a-și exprima dezacordul, ea/el face acest
lucru tocmai pentru că nu
controlează situația, finalitatea întâlnirii urmând să nu fie
cea dorită de ea/el.
38.
Criza societății post-industriale în relația cu CRIB are o
viteză considerabilă de demobilizare
întrucât interesele societății post-industriale nu sunt de a
controla CRIB. Revoluția produce instituții noi, în special
informale, instituții care în mod natural captează atenția și
energia oamenilor din societatea post-industrială. Contactul cu CRIB
este evitat sau redus la minimul posibil (dar acest "minim",
având
în vedere amploarea Revoluției, reprezintă foarte mult pentru
CRIB). Deseori, victoriile Revoluției în fața CRIB nu sunt duse
până la punctul final, atenția fiind atrasă de alte teme, mai
atractive pentru societatea post-industrială
și mai apropiate de interesele sale native.
39.
Elementele care completează criza societății post-industriale în
relația cu CRIB sunt cele trei N: nerăbdare
- neorganizare - necooptare.
40.
De ce nerăbdare?
Societatea post-industrială se așteaptă ca ritmul său să fie
egal cu cel al schimbărilor din România ca atare. Acest lucru e
imposibil din motive demografice, precum și din cauza rezistenței
în creștere a CRIB (detalii la punctul 93
al acestui text). Implicit, societatea post-industrială trece prin
pusee emoționale de bucurie, extaz și dezamăgire.
41.
De ce neorganizare?
Societatea post-industrială are prin definiție modele de mobilizare
total diferite de cele ale CRIB. Acest lucru e benefic Revoluției și
o protejează de eventuale tentative CRIB de a o represa. Cum să
controlezi simultan zeci de mii de conturi de Facebook care
acționează în mod independent sau coroborat, dar nu dirijat,
într-un scop anume? Pe de altă parte, această formulă alambicată
are și dezavantaje consistente. Pe definiția standard a
"organizării"
(cuprinsă
în careul "sistematizare
- structurare - ordine - disciplină"),
societatea
post-industrială
este deficientă. Ea nu vorbește limba CRIB și nu poate oferi
parteneri de dialog CRIB. Absența liderilor și structurilor formale
împiedică sedimentarea pe termen lung a unor soluții sau
contestări ale CRIB. Prin definiție societatea post-industrială e
variată, neunificată, include ca parte a jocului dezacorduri
interne.
42.
De ce necooptare?
Cu excepții solitare, societatea post-industrială nu încearcă să
comunice cu persoanele aflate în afara ei. Nu știe să speculeze
divizările din interiorul societății CRIB, în special cea dintre
elite și dependenți.
Unul
din motivele pentru care societatea post-industrială nu poate sau nu
dorește să își culeagă aliați din afara zonei sale de confort
este incapacitatea de a genera subiecte sau mesaje în limbajul CRIB.
Deși în realitate Revoluția are loc peste tot și neîncetat,
căile de comunicare dintre practicanții fervenți și cei
nou-veniți sunt încă firave. Practic, Revoluția își este
completă și se simte completă alături de ea însăși. O
comoditate naturală joacă și ea rolul ei: din perspectiva unui
membru al societății post-industriale, cu cât o persoană este mai
îndepărtată de valorile societății post-industriale, cu atât
dialogul cu acea persoană este mai dificil. Este infinit mai ușor
și mai plăcut să petreci timp și energie mentală cu un alt
membru al societății post-industriale, eforturile necesare
"traducerii
și
adaptării"
gândurilor
fiind prin comparație zero.
43.
Criza CRIB în relația cu lumea post-industrială este, spre
deosebire de cea menționată anterior, constantă,
bazată pe proactivate și marcată de încetinire în demobilizare.
44.
Criza CRIB în relația cu lumea post-industrială este constantă
întrucât presiunea exercitată de schimbările economice, sociale,
tehnologice și geografice este neiertătoare. Structurile de putere
CRIB nu trebuie văzute drept forțele implacabile ale Imperiului din
Războiului Stelelor ci mai degrabă drept o echipă de pompieri care
are o noapte de coșmar, cu zeci de intervenții în zeci de cartiere
diferite. Pentru CRIB nu există moment de liniște sau de răgaz,
energia sistemului fiind concentrată în totalitate asupra
menținerii sale în viață.
45.
Criza CRIB în relația cu lumea post-industrială este definită și
de măsuri proactive.
CRIB încearcă să acționeze pentru protejarea ariilor sale de
influență, de la cele geografice la cele simbolice, mobilizându-se
împotriva schimbării naturale a lucrurilor (expunerea la cultura
post-industrială;
extinderea tehnologiilor moderne și
a valorilor produse indirect de acestea;
evoluțiile
demografice defavorabile CRIB). Inițiativele CRIB sunt, pe termen
mediu și lung (deseori chiar și pe termen scurt) destinate să
eșueze: CRIB trebuie văzut drept o persoană care trasează cu
piciorul linii pe plajă, uneori chiar lărgindu-și "teritoriul"
înspre
mare, în tot acest timp strigând către valuri: "Până
aici"
sau chiar "aici să
nu
mai îndrăzniți
să veniți, e teritoriul meu, vă ordon!"
Pe un termen destul de lung însă,
întreaga plajă va fi acoperită de apă.
În
acest paragraf am prezentat imaginea unui om țipând spre valurile
mării. Înțelesul ei este mai profund decât pare la prima vedere:
CRIB nu are un interlocutor în sensul clasic, adică o mișcare
politică pe care să o poată învinge sau un curent de opinie ce
are un lider carismatic la vârf, ci încearcă să comunice cu o
evoluție istorică, ceea ce este imposibil.
Activitatea
instituțiilor CRIB este, în mod definitoriu, marcată de lentoare
și ineficiență (detalii la punctul 62);
tentativele liderilor de a le mobiliza sunt, în
consecință, încununate arareori de succes și stau sub pecetea
grabei. Această grabă duce la erori, ușor de speculat de către
societatea post-industrială sau de către alți lideri din
interiorul lumii CRIB, care doresc preluarea puterii în dauna celor
aflați acum în fotolii.
46.
Criza CRIB în relația cu lumea post-industrială este definită de
încetinire
în demobilizare.
Tabăra CRIB dedică timp și resurse glorificării proprilor
eșecuri, în numele creșterii solidarității de grup. Victoriile
sunt puține și de obicei temporare, deci nu pot fi folosite la
nivelul necesar. Întotdeauna mai există o luptă de dat, o redută
de apărat, o nouă culme de cucerit (măcar temporar). Niciodată
munca CRIB și a susținătorilor săi nu se încheie,
nu are finalitate și
nici nu are cum să aibă finalitate.
Cu cât conflictul dintre CRIB și societatea post-industrială este
mai puternic (adică: cu cât Revoluția amenință mai mult CRIB),
cu atât mobilizarea CRIB este mai îndelungată și are loc la cote
mai înalte, ceea ce afectează funcționarea sistemului și îl
expune la probleme de uzură.
47.
Criza CRIB în relația cu lumea post-industrială conține trei
elemente agravante sau nefericite pentru situația CRIB. Dacă lumea
post-industrială poate procesa, chiar și la un nivel limitat,
obiectivele CRIB, sistemele CRIB nu posedă aceeași capacitate
vizavi de lumea post-industrială. Nu este vorba de trei defecte,
precum cele 3 N
(nerăbdare - neorganizare - necooptare),
ci
de trei greșeli: percepția
greșită, tonul greșit, audiența greșită.
48.
Atunci când Revoluția își face simțită prezența în mod
evident în spațiul de confort al CRIB, CRIB este dezorientat. Ca
metaforă, gândește-te la un elefant teleportat instantaneu din
mediul său natural direct la Polul Nord. Orice mesaj din lumea
non-CRIB este neinteligibil. Structurile
CRIB creează narațiuni CRIB pentru a-și explica lumea non-CRIB.
De remarcat modul în care conducerea Partidului Social Democrat a
copiat, cu ocazia protestelor din 2017, trei din cele patru teme
fundamentale ale comunicării publice ceaușiste din 1989, una pur
CRIB, axată pe stat ca noțiune fundamentală:
a) dezmembrarea țării, b) influențele străine, c) amenințarea la
adresa ordinii (de
partid și)
de stat. Una singură a lipsit din motive de inadecvare istorică
(categoria întregului protest ca fiind huliganic). Explicațiile
sunt iraționale și nu acopereau nici măcar parțial evenimentele
care avuseseră loc în mod obiectiv. De exemplu, nu e clar despre ce
dezmembrare a țării putea fi vorba în contextul în care, pentru
prima dată de la Marea Unire, protestele se răspândiseră de-a
lungul și de-a latul întregii
țări.
O lume colorată este văzută prin lentile alb-negru;
mai blând
spus, se încearcă a se juca fotbal pe străzile Angliei în
2010
cu regulile din secolul
18.
49.
Structurile CRIB încearcă să-și mascheze slăbiciunile în fața
dependenților și în același timp să creeze panică în rândul
oponenților prin agresivitatea
în limbaj și comportament.
Structurile CRIB recunosc amenințarea existențială pe care o
prezintă Revoluția la adresa propriilor lor valori. Se poate merge
chiar la nivel micro: pentru fiecare persoană care aderă la
valorile CRIB, lumea post-industrială este haotică și dificilă,
existența ei necesitând adaptare, adică consum de resurse, un
lucru dificil de întreprins pentru cei aflați în situații de
slăbiciune fizică sau financiară. Agresivitatea este, în acest
context, de înțeles.
50.
Structurile CRIB au în momentele dificile o singură reacție
constructivă, și anume orientarea
obsesivă
spre propria bază de susținere.
Doleanțelor
de natură juridică sau politică li se răspunde cu mărirea
resurselor alocate către dependenți. Această semi-strategie are
rolul de a asigura soliditatea frontului CRIB ("măcar
ai noștri să rămână cu noi,
să
nu ne trădeze!").
Ea implică, printre altele, și negarea dialogului, ceea ce irită
și mai mult lumea post-industrială.
51.
Fiecare din cele trei greșeli (percepția greșită, tonul greșit,
audiența greșită) funcționează drept fitil pentru următoarea
declanșare a crizei, clarificând din ce în ce mai apăsat
societății post-industriale dimensiunile conflictului cu CRIB. De
asemenea, aceste greșeli au rolul de a forța "spectatorii"
crizei să
aleagă o tabără sau alta. Cum societatea post-industrială este în
creștere, acest mecanism defavorizează CRIB, mărind numărul celor
care își asumă public valorile Revoluției și opoziția față de
valorile CRIB.
52.
Aici ne aflăm. Dar spre ce ne îndreptăm? Ce
se va întâmpla
în continuare? Întrebarea este, de fapt: ce coordonate are
prăbușirea CRIB?
53.
O precizare importantă este că schimbările violente și rapide
sunt de obicei false sau lipsite de substanță. De exemplu, PCR a
dispărut în 1989 aproape instantaneu dar s-a reconstruit cu
repeziciune și a reformat CRIB parțial. Pentru a utiliza un reper
istoric mai util, nicăieri Revoluția precedentă, cea industrială,
nu s-a proclamat prin decret. Până și în țările în care
schimbările au avut loc în grabă - precum Japonia - a fost
necesară o generație pentru ca ele să fie implementate în
întregime.
54.
Pentru a înțelege coordonatele căderii CRIB, trebuie percepute
două tensiuni interne cu care se confruntă acest sistem. Una dintre
tensiuni este economică, tehnică, are
de-a face cu resursele
cu care operează sistemul și cu modul în care sunt ele preluate și
distribuite. O voi numi,
din motive ce îți
vor deveni evidente în continuare, "tigrul
în
lesă".
Cealaltă
tensiuni este structurală, ideatică și ține de valorile
sistemului. O
voi numi "păcatul
originar".
Ambele
periclitează integritatea CRIB și îi reduc, în mod constant și
independent, capacitatea de supraviețuire. Cele două tensiuni se
influențează uneori reciproc, lucru la care voi face aluzie în
continuare atunci când e cazul.
55.
Tensiunea
economică
din
sânul CRIB poate fi formulată astfel:
CRIB
urăște Revoluția ȘI are nevoie de ea.
Pentru a înțelege această situație paradoxală, să înțelegem
că există
două obiective pentru CRIB:
a)
îmbogățirea elitelor CRIB
și
b)
menținerea
unui nivel de trai măcar parțial îndestulător pentru dependenți.
Obiectivul
b) este important pentru CRIB întrucât fără susținerea acestor
persoane CRIB nu-și poate menține controlul asupra puterii
politice. Există de asemenea și o componentă psihologică în
obiectivul b) : elitele CRIB trebuie să primească, în cel mai pur
stil balcanic, o reconfirmare constantă a puterii lor... altfel nu
se mai simt elite.
56.
Însă
unicul mod de a colecta resurse la un nivel care să permită
îndeplinirea ambelor obiective este exploatarea lumii
post-industriale. Acesteia trebuie să i se ofere, în consecință,
condiții propice din punct de vedere economic. Acesta este motivul
pentru care CRIB nu pune sub semnul întrebării cota unică,
revenirea la impozitarea veniturilor angajaților din IT și alte
măsuri de acest tip. Aceste măsuri crează însă și un cadru
favorabil amplificării Revoluției.
Să
punem problema invers și să
facem un experiment mental: să ștergem din imaginea țării tot ce
înseamnă mediu economic post-industrial, adică nu numai serviciile
și IT-ul dar și activitățile economice industriale care fac uz de
cuceririle tehnologice ale ultimelor decenii. Rămân doar structuri
CRIB, însă acestea nu pot asigura consumul necesar pentru
colectarea unui volum mare de taxe și impozite. Fără acest volum
de taxe și impozite, sistemele CRIB nu pot asigura, prin furt,
nivelul de trai cu care sunt obișnuite elitele CRIB și, simultan,
sistemele de subzistență ale dependenților de CRIB.
57.
Pentru CRIB, Revoluția e un rău necesar, un tigru ce trebuie ținut
în lesă dar care trebuie, fie și cu antipatie, hrănit din când
în când astfel încât să nu moară. Ca să rămânem în
coordonatele imaginii, problema CRIB este că, independent de
acțiunile CRIB, tigrul crește cu rapiditate, capacitatea lesei de
a-i
limita libertatea de acțiune
scăzând pe zi ce trece.
58.
Întrucât aspectul de mai sus poate să pară teoretic, voi arăta
în continuare trei
exemple de manifestare a acestei tensiuni: sistemul românesc de
învățământ, dilema dimensiunii aparatului bugetar și discursul
"capital
național
vs. multinaționale".
59.
Dacă există un domeniu vital pentru CRIB, în afară evident de
controlul statului, este educația.
Dintr-un punct de vedere, ar fi vital pentru supraviețuirea CRIB ca
Revoluția să fie oprită pe cât posibil după cum urmează:
-
sistemul de învățământ românesc să fie dezinformatizat în
totalitate;
-
modelul educațional să fie cel al CRIB, bazat pe supunere
față
de autoritate, lipsa inițiativei proprii, memorare, valori
patriotice infuzate cu xenofobie, etc.
O
educație pe norme post-industriale mărește forța Revoluției,
garantând creșterea în număr a cetățenilor lumii
post-industriale.
O
educație pe norme CRIB, fiind inadecvată pieții de muncă din
secolul 21, duce la o salarizare proastă dacă nu chiar la șomaj și
deci reduce autonomia absolvenților față de structurile de putere
controlate de CRIB, transformându-i în dependenți.
Din
acest punct de vedere CRIB deja a eșuat. Dezvoltarea Revoluției în
România este deja la cote consistente. Pe de altă parte, CRIB nici
nu are în întregime interesul de a menține sistemul de învățământ
la cote dezastruoase. O piață a muncii depresată produce puține
resurse, deci se poate fura mai puțin sau, alternativ, se poate
distribui prea puțin către cei dependenți de CRIB.
Rezultatul
din acest moment este unul haotic. Există instituții educaționale
de calitate, care produc non-stop cetățeni post-industriali, și
există instituții educaționale sub-finanțate, care în teorie
pregătesc copii și adolescenți pentru o lume CRIB ce nu mai
există. Un
factor tipic pentru mediul produs de Revoluție
este că educația formală, impusă de statul român, nu deține
rolul fundamental în formarea cetățenilor. O școală anume poate
avea o programă CRIB, poate încerca să formeze copii în spiritul
CRIB și să le ofere aptitudinile CRIB, însă acest lucru valorează
foarte puțin dacă, în afara orelor de curs, copiii sunt expuși la
artefactele și valorile lumii post-industriale.
Ineficiența
inerentă instituțiilor CRIB
e discutată mai pe larg în continuare.
Legat de subiectul educației, vreau să precizez că,
și
dacă s-ar lua decizia ca sistemul de învățământ să fie
restaurat în integralitatea sa pe norme CRIB, implementarea
cu acuratețe a
normelor ar eșua,
permițând astfel
Revoluției
să continue și să dăinuie.
60.
Un
alt exemplu de dilemă
care poate fi integrată în tensiunea "tigrului
în
lesă"
ține de dimensiunea
aparatului bugetar.
Cu cât acesta este mai mare, cu atât CRIB joacă un rol mai mare în
viața mai multor familii, mărind șansa ca aceștia să devină
dependenți de CRIB și deci potențiali susținători în
confruntările cu societatea post-industrială. De asemenea, cu cât
responsabilitățile statului român în relația cu cetățenii săi
sunt mai numeroase și mai vaste, cu atât este mai ușor CRIB să
încetinească orice fel de activitate post-industrială prin
birocratizarea excesivă a acesteia.
În
același timp, banii cheltuiți cu aparatul bugetar reprezintă bani
care nu mai ajung în buzunarele sau conturile bancare ale elitelor
CRIB. Singurul mod de a ieși din acest calcul cu sumă zero este
mărirea contribuțiilor societății post-industriale la bugetul de
stat, însă acest lucru periclitează existența CRIB ca sistem în
mod dramatic: persoanele care-și câștigă existența din
activități post-industriale pot părăsi țara ( = banii lor dispar
pentru întotdeauna) sau pot realiza
evaziune fiscală
de proporții, imposibil de stopat de către CRIB datorită
ineficienței implicite a instituțiilor aflate sub controlul său
(mai multe detalii despre acest aspect la punctul 62
de mai jos).
61.
CRIB recunoaște pericolul pe care îl reprezintă multinaționalele,
vector de transmitere a valorilor post-industriale. Fiecare angajat
al unei multinaționale putea fi, în cazul în care acestea n-ar fi
existat în România, o persoană dependentă de CRIB și deci
potențial susținător al său.
Pe
de o parte CRIB ar dori ca aceste
multinaționale
să plece.
Pe
de altă parte are nevoie de fondurile plătite de acestea către
stat sub formă de taxe și impozite.
CRIB
face vorbire despre capitalul românesc,
încercând să apere business-urile elitei sale,
însă o
situație interesantă a început deja să se dezvolte în sensul în
care capitalul românesc a început să-și
dezvolte o apăsată
identitate post-industrială. E
de așteptat ca în curând CRIB să-și rafineze discursul, atacând
direct (și doar) antreprizele economice ale Revoluției.
62.
Sistemul CRIB a eșuat deja de două ori: la finele anilor '80
nu mai putea îndeplini
nevoile economice ale societății iar la începutul de mileniu a
obligat milioane de persoane din zone geografice
aflate
cvasi-integral sub controlul său să emigreze din cauza acelorași
deficiențe economice. Sub titlu de ipoteză, răspândirea
Revoluției în România a fost grăbită tocmai de ineficiența
alternativei la Revoluție. Aceste două fenomene - sau trei, dacă
includem și ipoteza - nu sunt accidente. CRIB
este în genere ineficient și produce ineficiență, aceasta
ajungând să afecteze chiar funcția de supraviețuire a CRIB.
Acesta este "păcatul
originar"
al CRIB.
63.
Ce înseamnă acest lucru la nivel generic?
-
Structurile de putere CRIB sunt nemeritocratice
(componenta comunistă: decizia se ia de către lider
și e aprobată în unanimitate, fără obiecții)
și lente (componenta balcanică: nu eficiența primează);
-
Personalul CRIB este în stare continuă de degenerare. Nu există
resurse umane inteligente care să-l înlocuiască
și
care să aparțină valoric CRIB;
-
CRIB nu are capacitatea de a manageria sisteme în mod eficient,
bazându-se pe monopoluri
pentru a-și menține accesul
la resurse
(printre cele mai CRIB-izate sisteme din România sunt Poșta Română
și sistemul medical de stat în care, în ciuda pompării de resurse
imense, penuria de materiale este colosală iar calitatea serviciilor
este în genere deficitară);
-
CRIB are o capacitate extrem de redusă de a manageria crize - este
de așteptat ca evenimentele catastrofice din viitor să aibă
semnificații mult mai profunde decât suferința celor implicați
direct, întrucât vor expune slăbiciunile CRIB inclusiv
susținătorilor săi, darămite societății post-industriale.
64.
Un factor adițional
de ineficiență este competiția autentică pentru resurse în
interiorul CRIB. În orice
structură CRIB pot exista două sau mai multe centre de putere
reală. CRIB nu este o
piramidă perfectă și etanșă, componenta balcanică dăunându-i
în mod constant. În alt
plan, lipsa
de democrație din
interiorul structurilor CRIB duce la apariția unor crevase adânci
dar vizibile din afară doar în momente de criză.
65.
Un simptom al ineficienței CRIB este necesitatea de a aloca resurse
cât mai vaste unor domenii din ce în ce mai restrânse ca impact
sau ca relevanță pentru România ca atare. Un exemplu semnificativ
în acest sens este relația CRIB cu instituțiile culturale de stat,
repere majore în epoca pre-1989 dar golite de înțeles în
contextul multi-polarității societății industriale. CRIB
caută CRIB și se simte bine (doar) în CRIB.
Elitele CRIB cumulează doctorate, curtează Academia Română și
formează cercuri de congratulare reciprocă. În ecuație poate să
intre în anii viitori și Ministerul Culturii, mai nou denumit și
al Identității Naționale sau festivalul Pasărea Măiastră din
București. Se folosesc resurse financiare pentru a se menține în
viață persoane, structuri și inițiative irelevante, fără
impact. Efectul asupra societății post-industriale este nul. Însă
aceste autorități CRIB, fără relevanță în epoca
post-industrială, au rolul de a mări încrederea liderilor CRIB în
propria forță. După cum ai observat până acum și după cum vei
observa și în continuarea documentului, e un lucru de care au mare
nevoie, teritoriul controlat de ei prăbușindu-se sub picioarele
lor.
66.
Ineficiența CRIB este evidentă și în plan cultural sau ideologic:
CRIB
nu creează nimic niciodată, ci readuce în prim-plan valori desuete
sau se auto-plagiază.
Revoluția a readus pe buzele elitelor CRIB
sau
mercenarilor CRIB aceleași formule ca în urmă cu două decenii,
când CRIB se temea de o potențială pierdere a controlului asupra
societății: Soros,
ruperea
țării, infiltrare. În momentele mai liniștite CRIB regenerează
mitologiile de dinainte de 1989: puritatea poporului român, Dacia,
folclorul românesc,
toate - atenție - reutilizate într-un context anti-Revoluție.
CRIB are totuși capacitatea de a se lipi de teme care provin din
afara sa, atâta timp cât le consideră coerente cu valorile CRIB și
opuse valorilor Revoluției, chiar dacă respectivele teme sunt false
(ex. interzicerea căsătoriilor între persoane de același sex, un
non-subiect în România până la momentul lansării inițiativei
Coaliției pentru Familie).
67.
Paragraful
de mai sus era necesar, întrucât trebuie înțeles că structurile
CRIB distribuie nu numai resurse concrete, ci și simbolice. După
1989 funcția ideologică a CRIB a suferit intens
- CRIB
e nevoit să regurgiteze temele utilizate atunci. Funcția creativă
a CRIB n-a fost niciodată foarte dezvoltată - cea mai mare parte a
mesajelor de dinainte de 1989 erau un amestec de a) cuvinte fără
înțeles concret, importate direct din vocabularul comunist și b)
mesaje legionare. După 1989 această funcție s-a stins cu totul: nu
există niciun ideolog sau intelectual CRIB care să creeze o serie
nouă de mesaje.
Incapacitatea
CRIB de a ideologiza nou-veniții în sistem este extrem de
semnificativă în acest sens. Ponderea "oportuniștilor"
este colosală
și are o mare probabilitate
de a duce la o prăbușire rapidă și integrală a întregului
eșafodaj.
Unul
din cazurile cele mai interesante este folosirea formulei "tinerii
frumoși,
inteligenți și liberi"
de către
actori ai structurilor de putere CRIB pentru a identifica în mod
pare-se ironic agenții Revoluției care se opun CRIB. Fenomenul
lingvistic și psihologic din spatele formulei este extrem de
interesant: prin contrast, factorii CRIB care utilizează formula în
sens peiorativ se auto-identifică cu amărăciune sau invidie
ca fiind:
-
"bătrâni",
nu neapărat
biologic dar civilizațional: exponenți ai unui sistem falit din
punct de vedere istoric și pe cale de descompunere
și/sau
-
"urâți",
iarăși
o aluzie la datarea fizică
și/sau
-
"proști",
incapabili să
țină pasul cu cuceririle tehnologice sau să le însușească
și/sau
-
"sclavi",
rotițe
fără autonomie într-un sistem pe care nu-l controlează.
68.
Un exemplu mai important de ineficiență este controlul
solid al CRIB asupra unora din mijloacele de informare tradițională.
CRIB are o relație extrem de prietenoasă cu majoritatea
televiziunilor de știri,
e obsedat de deținerea Agerpres
și influențează în mod puternic presa locală. Investiția a fost
și este una falimentară, existând o disproporție puternică între
sumele alocate și rezultatele obținute. Ce era extrem de util în
1982 sau 1992 este acum ineficient.
Demografic
cei dispuși să utilizeze aceste mijloace de informare în masă
este în scădere. Cel mai elocvent exemplu este importanța
Televiziunii Române pentru structurile CRIB
din
politică, sumele alocate instituției fiind invers proporționale cu
popularitatea
sa în rândul populației;
în
mod ideal TVR
ar
trebui să ajungă o
cochilie goală
pe dinăuntru, unicul său scop din perspectiva CRIB fiind conexarea
a mii de familii ale
angajaților la
resursele CRIB și transformarea lor în dependenți de CRIB, emisia
în sine urmând
să devină un aspect irelevant și
inutil pentru
absolut toate părțile implicate (elita CRIB, angajați
TVR,
susținători CRIB sau lumea post-industrială).
69.
Structurile CRIB și vectorii de imagine care, din interes financiar
sau atașament real față de valorile CRIB încearcă să le
susțină, conștientizează instinctiv că bătălia este pierdută
zi după zi. (Într-o zi răcoroasă de primăvară nu stai să
meditezi asupra faptului că temperatura în cameră a scăzut ci,
deseori fără să-ți dai seama, te duci să închizi fereastra).
Implicit, intensitatea mesajelor din mijloacele de comunicare
controlate de CRIB crește. De la atacuri s-a ajuns la propagarea de
falsuri, în speranța că publicul pro-CRIB va fi hipermobilizat.
Prin natura sa însă acest lucru este imposibil de realizat și, mai
mult, inutil.
70.
Dominația CRIB asupra mass-media din România nu este nici măcar
completă. Cel mai important vector TV din România (Pro TV, cu o
audiență dublă față de cea a tuturor televiziunilor de știri
insumate) are de la fondare o platformă subtilă dar evidentă de
subminare a valorilor CRIB.
71.
CRIB a devenit conștient de necesitatea de a activa pe câmpul
inamicului. CRIB încearcă cu timiditate să controleze rețelele
sociale de comunicare online. Este obligat să facă acest lucru
întrucât o parte din baza sa de susținere a cedat parțial
Revoluției, utilizând acest mijloc de comunicare. CRIB folosește
însă ... metode CRIB: cantități de postări care nu conving pe
nimeni din tabăra adversă.
72.
Unul
din cele mai importante dezavantaje ale CRIB este faptul că își
subminează propria bază de susținere.
Persoanele dependente de CRIB nu posedă resursele financiare
necesare pentru a avea o dietă decentă sau o îngrijire medicală
de calitate. Problemele
din sistemul de sănătate afectează disproporționat tocmai ...
susținătorii de nădejde ai CRIB, anume oamenii vârstnici pentru
care CRIB e singurul model civilizațional pe care l-au cunoscut.
Mortalitatea
infantilă este mare în spațiile dominate de CRIB. Consumului de
alcool tare, care decimează anual susținătorii CRIB, face parte
din bagajul cultural al CRIB. Spre deosebire de epoca decretului
anti-avort, CRIB-ul actual nici măcar nu poate genera noi cetățeni
în zonele pe care le controlează pentru a-i înlocui pe cei
pierduți din motive demografice. Accesul la resursele necesare unui
trai de
minimă
calitate pe standarde europene nu se poate realiza decât prin
susținerea financiară a unor rude din afara CRIB (ex. adult de 30
de ani plecat la muncă în străinătate susține financiar doi
părinți aflați în rural, de 60 de ani fiecare). Această situație
încurajează însă "contaminarea"
cu valori non-CRIB.
73.
Un aspect interesant este că CRIB
însuși nu crede în CRIB:
elitele își fac operații în spitale din afara României și își
trimit copiii la școală în străinătate, încercând ele însele
să se etanșeizeze de contactul cu produsul propriei lor munci,
adică statul român. Acest lucru reprezintă o vulnerabilitate,
tăind legătura dintre elita CRIB și baza CRIB.
Slaba
calitate a CRIB se traduce în participarea slabă la vot a oamenilor
cei mai expuși la efectele negative ale Revoluției și deci în
teorie cei care ar avea nevoie în cea mai mare măsură de protecția
CRIB, adică cei mai săraci dintre români.
În 2014 a avut loc un scrutin prezidențial în care unul din
candidați, și anume Victor Ponta, a făcut apel la valori CRIB în
mod exemplar. În turul doi 27% din votanții oponentului său aveau
10 clase sau mai puțin
- fără cele 1,5 milioane voturi acordate de aceștia lui Iohannis,
Victor Ponta ar fi câștigat. Aceste fenomene sunt mai dese decât
s-ar crede, dependenții de CRIB deseori jucând renghiuri sistemului
prin neparticipare sau vot contrar intereselor CRIB. Prin trădarea
principalei lor obligații față de CRIB - menținerea prin vot a
sistemului la putere - ei își manifestă nemulțumirea față de
unul sau mai multe din aspectele funcționării CRIB.
74.
Corupția,
un element semnificativ al CRIB pre-1989, a ajuns unul din
elementele-cheie în percepția publică cu privire la CRIB. În
afară de a irita societatea post-industrială ("iată
cât de evident este unde se duc banii pe care îi plătim ca
taxe!"),
efectul mai important este de a slăbi
legătura dintre susținătorii CRIB și elite. Datorită
proliferării informației cu privire la averea elitelor CRIB,
susținătorii devin conștienți de disproporția dintre, pe de o
parte, resursele culese de către elite și păstrate pentru ele și,
pe de altă parte, cantitatea neglijabilă care ajunge la cei
dependenți de CRIB.
75.
Un simptom al ineficienței este capacitatea din ce în ce mai redusă
a CRIB de a conștientiza imaginea strategică a situației. În 1995
România a început să depună eforturi pentru accederea la Uniunea
Europeană. Cu acea ocazie Tudorel Postolache, economistul care a
condus Comisia de la Snagov, afirma
(italicele
îi aparțin lui, nu mie): "Problema
cardinală
a strategiei naționale: (...) dacă este adevărat că, după
predominanța succesivă a generațiilor de produse muncă-intensive,
capital-intensive și sciento-intensive, o nouă generație de
produse, și anume cultural-informațional-intensive, se profilează
ca prevalente în economia mondială a viitorului, atunci orice țară
care dorește stoparea decalajelor de productivitate de care suferă,
cum este cazul României, trebuie
să promoveze cu perseverență valorile proprii unei economii în
care cultura și informația devin sfera de activitate
determinantă".
Teza
lui Postolache a devenit următoarea: pentru ca România să nu
rateze și Revoluția post-industrială în felul în care a ratat-o
pe cea industrială este nevoie de capital. Acest capital nu e numai
financiar ( = sumele de bani necesare pentru achiziționarea
propriu-zisă de computere) ci și cultural ( = capacitatea de
dialogare între programatori;
preluarea de către
populație a uneltelor informatice de ultimă oră, de la browsere la
programe de editare). România, o țară săracă în ambele
privințe, are nevoie de o infuzie de ambele tipuri de capital.
Integrarea în Uniunea Europeană este singurul mijloc de a realiza
acest transfer.
Faptul
că argumentele economice erau dublate de cele geopolitice a fost un
pas.
Ulterior
o bună parte din clasa politică care a semnat Acordul de la Snagov
a conștientizat că fuseseră duși de nas, dar era prea târziu.
Iepurele scăpase din pălărie.
76.
În 2015, Miron Mitrea - un versat aparatchik al CRIB - scria:
"Apariţia
industriei informaţiei, ca şi apariţia plugului de exemplu sau a
fierului, este firesc să împingă la schimbări majore. Şi,
sigur,
la apariţia unor categorii sociale diferite, cu doleanţele lor,
aşteptările şi speranţele lor. Cu un mod de viaţă diferit. Şi
deci, cu aşteptări politice diferite. Păi dacă, după cum am
văzut bine în ultimii ani, majoritatea politicienilor nu
sunt
conştienţi de aceste schimbări, cum să li se adreseze, cum să-i
motiveze?
Practic o clasă politică desuetă este tot mai des surprinsă de o
societate în curs de modernizare."
În
loc să fie eroi ai CRIB, Postolache și Mitrea au fost uitați.
Reperele CRIB au devenit persoane care deținuseră mare autoritate
(cum e și logic pentru CRIB),
cu o inteligență
peste medie dar care în privința schimbărilor prin care trece
societatea și-au pus mai
recent "ochelari de cal",
refugiindu-se în reacționarism neproductiv. Ei energizează măcar
parțial susținătorii CRIB dar nu oferă soluții pentru tensiunile
CRIB.
Ca
dovadă a degenerării intelectuale a CRIB, te rog să observi că
atunci când CRIB suferă înfrângeri întotdeauna e vorba de
conspirații, accidente, trădări și infiltrări. Greșelile
sunt considerate tactice și sunt uitate repede.
77.
În continuare voi sumariza cele de mai sus, prezentând trei
scenarii concrete pentru evoluția viitoare ale României.
77a.
Scenariul
"domol":
Evoluțiile economice continuă, apărând și o creștere a ponderii
angajaților din industrie (de-ruralizare). Demografic CRIB este
ronțăit pe dinăuntru de retragerea accelerată a elitelor
vârstnice și funcționarilor vârstnici, sistemul fiind căpușat
de "falși
aliați",
de fapt factori modernizatori. Crizele
izbucnesc în continuare ritmic, dar niciodată la un nivel înalt
precum în 2017. Ele capătă un aspect cvasi-formal, ambele tabere
înțelegând implicit că există o linie roșie care nu trebuie
traversată. CRIB
va continua să pună pe prim-plan colectarea unui volum cât mai
mare de resurse de la lumea post-industrială prin menținerea
coordonatelor de dezvoltare ale acesteia, adică săpându-și singur
groapa.
În
perioada 2021-2023 și mai ales 2025-2028 mai multe instituții-cheie
pentru CRIB își pierd din forță sau sunt preluate de către
vectori pro-Revoluție. Sistemul de învățământ, în special,
suferă o transformare importantă. CRIB se stinge, devenind o forță
marginală și izolată, o ciudățenie la fel de bizară precum
societatea post-industrială la începuturile existenței ei.
Sub-varianta
"Băsescu
2":
un lider sau o structură
din societatea post-industrială preia o parte din susținătorii
CRIB, aparent unificând cele două segmente.
Sub-varianta
"pașilor
mici":
printr-o
succesiune de "falși
reformatori",
CRIB își
schimbă textura, adaptându-se la realitatea
schimbărilor economice și demografice.
77b.
Scenariul
"răscoalei".
CRIB își pierde eficacitatea într-o asemenea măsură întrucât
își pierde credibilitatea în fața propriei sale baze de
susținere. "Falșii
reformiști"
nu se activează
iar "oportuniștii"
și
"mercenarii"
părăsesc
corabia.
Secțiuni
vaste ale dependenților de CRIB se opun în
stradă inegalităților
dintre ei și elite.
77c.
Scenariul
"conflictului".
Tensiunile din interiorul CRIB sau
dintre CRIB și Revoluție sunt
rezolvate de către
un lider al CRIB
în mod necugetat, prin exacerbarea opoziției față de Revoluție.
Urmează
un moment puternic din punct de vedere emoțional pentru întreaga
societate, asemănător doar cu cel din vara anului 1990.
Continuări
posibile:
Sub-varianta
"pasului
în spate":
CRIB
ezită să folosească toate mijloacele aflate la dispoziția sa ori
suferă o înfrângere. Oarecum asemănătoare sub-variantei "pașilor
mici"
de la
punctul 77a, această
subvariantă implică o schimbare majoră de formă în discursul
CRIB și regruparea sa.
"Autarhia":
CRIB obține
o victorie aparentă, eventual
gonind cât
se poate de mulți exponenți ai Revoluției în afara granițelor
și scoțând România din Uniunea Europeană,
însă lipsa de resurse duce
mai devreme sau mai târziu
la scenariul "răscoalei"
de la punctul 77b.
Profilul
psihologic al liderilor CRIB și circumstanțele punctuale vor
înclina acul de compas al
istoriei
României spre unul sau altul din scenariile de mai sus.
78.
E momentul să răspund unor întrebări care, probabil, ți-au
trecut prin minte în timp ce citeai acest text.
Întrebare:
De ce ești sigur că Revoluția nu poate fi oprită? Există totuși
aspectul A, motivul B, posibila evoluție C, etc.
Răspuns:
Revoluția nu este una românească ci face parte dintr-o evoluție a
speciei umane. O singură națiune pe glob încearcă acum să îi
reziste în totalitate, printr-un control teoretic perfect al
mijloacelor de comunicare și al societății în genere. Este vorba
de Coreea de Nord. Chiar
și
acolo, cetățenii înjgheabă mijloace de vizionare a programelor de
televiziune sau a DVD-urilor din țările învecinate. Nivelul de
trai este extrem de scăzut pentru majoritatea populației, elemente
culturale locale înlesnind supraviețuirea elitei aflate la putere.
Iar CRIB-ul românesc e infinit mai slab decât sistemul
nord-coreean, deja "sângerând"
datorită pătrunderii masive a Revoluției.
Să
privim lucrurile și altfel. Regimul CRIB pre-1989, cu infinit mai
multe mijloace de represiune la dispoziție, a trebuit să cedeze în
fața unor evoluții economice, sociale (naționale) și geopolitice
prin comparație cu care Revoluția post-industrială este un titan.
Un
caz fascinant de eșec al taberei reacționare îl reprezintă
Republica Moldova. Idealul CRIB-ului românesc este modelul
moldovenesc (fiind vorba de unul sovietic i-am zice CRIS, cuvântul
"sovietic"
înlocuindu-l
pe cel "balcanic").
Vectori post-industriali pleacă la muncă în afară - fără să
reprezinte majoritatea migranților - iar în țară rămâne
populația care depinde de CRIS. Astfel
CRIS menține
structurile de putere, opoziția la CRIS e în teorie nulificată
prin migrație iar redevențele - banii trimiși din afară - mențin
nivelul de trai al populației la un nivel decent, ceea ce CRIS nu
poate face.
În
practică CRIS a devenit prea lacom, periclitând capacitatea sa de a
livra până și bruma de contribuție necesară susținătorilor
săi, iar la cele mai recente alegeri candidatul anti-CRIS a obținut
48% din voturi, ceea ce este pur și simplu enorm, având în vedere
așa-zisa "puritate"
și etanșeitate a modelului teoretic sugerat mai sus.
79.
Întrebare: Pot cele două modele coexista,
paralel
și în liniște?
Răspuns:
Revoluția nu dorește construirea de granițe artificiale iar CRIB
nu are capacitatea să o facă. Informația circulă la fel de ușor
precum gestul de a apăsa un buton de telecomandă. Circulația
oamenilor, aparent îngreunată de infrastructura slabă a României,
este de asemenea facilă. În fiecare an sau clipă Revoluția
contaminează și mai multe segmente de societate care erau
favorabile CRIB.
Un
aspect important în acest sens este superioritatea materială a
societății post-industriale în fața CRIB. CRIB nu este capabil să
asigure un standard de trai la nivelul celui post-industrial, iar
această informație ajunge și în zonele sociale favorabile CRIB.
Migrația este uni-direcțională: dinspre zonele CRIB spre zonele
post-industriale (nu numai zone geografice ci și sociale).
"Întoarcerea"
în
zonele CRIB - de exemplu o programatoare care se mută din
Cluj-Napoca
în ruralul vasluian pentru un trai mai liniștit și eventual
deschiderea unei ferme - nu implică convertirea unei persoane la
normele CRIB ci, dimpotrivă, virusarea zonei respective cu norme
post-industriale, propagate de cei care se întorc.
80.
Întrebare: Dacă Revoluția e un fenomen global, de ce pierde
bătălia politică
în
alte părți (S.U.A., Marea Britanie, Ungaria, Polonia, etc) ?
Răspuns:
Primul motiv este că cei care știu ce au de pierdut se mobilizează
într-o măsură mai mare. Acest pas înainte al reacțiunii la
Revoluție este temporar. El va dura atâta timp cât cei care își
pot aminti de stadiul pre-Revoluție mai sunt încă activi din punct
de vedere politic, adică capabili să voteze. Reamintesc că pentru
Revoluție aspectul politic nu este cel principal, energia nefiind
concentrată în principal asupra acelui subiect.
Al
doilea motiv ține de identitatea oponenților Revoluției. Reperele
la care se raportează FIDESZ (Ungaria), Lege și Justiție
(Polonia), susținătorii Brexit (Marea Britanie) sau susținătorii
lui Trump (S.U.A.) au o tradiție îndelungată, care pre-datează
jumătatea secolului 20.
Modelele civilizaționale pe care le apără și pe care le
reprezintă n-au nimic de-a face cu CRIB, decât cel mult faptul că
sunt anti-Revoluție.
81.
Întrebare:
Uneori
scrii despre CRIB dar dai exemple din PSD. Sunt PSD și CRIB același
lucru?
Răspuns:
PSD e o instituție importantă a CRIB, dar nu singura. De asemenea,
deși este principalul "braț
politic"
al CRIB, PSD
nu e singurul partid CRIB și nu este singurul partid în care
valorile CRIB sunt importante.
82.
Întrebare: Ce-i de făcut?
Răspuns:
Dacă ești parte din Revoluție, fă-ți vocea auzită. Încearcă
să eviți cele 3 "N"
(Nerăbdare,
Neorganizare și mai ales Necooptare). Penalizează fiecare încercare
a CRIB de a încerca să preia controlul asupra României. Nu fi
violentă sau violent în acest sens, CRIB abia așteaptă.
Fii activă sau activ - CRIB are capacitatea de a face foarte mult
rău țării înainte să dispară. Nu te teme de răgetele și
urletele CRIB - înainte de răsărit e întunericul cel mai mare.
Faptul că ei sunt furioși e un lucru bun - ei
simt că
pierd puterea și că nu au soluții, ba mai mult că de fapt ei nu
înțeleg problema de fel.
Dacă
ești fan CRIB și ai ajuns până aici, ești probabil deja un "fals
aliat" sau un "oportunist",
chit că s-ar putea să nu-ți dai seama de asta. Caz în care îți
urez spor la treabă și îți aștept contribuția la trend-ul
pozitiv al României când va fi cazul să vină respectiva
contribuție, nu e nicio grabă, vei avea multiple oportunități în
viitor.
Dacă
ești elită CRIB, încearcă să dezvolți aptitudinile
post-industriale ale structurii de putere în care operezi.
Informatizează, autonomizează, oferă disponibilitate la
creativitate. Vei părea singur, mai ales în relații cu alte
instituții CRIB, dar mărești capacitatea structurii de a reacționa
la crize (și deci reduci capacitatea ta de a fi blamat pentru
nenorocile viitoare). Pe termen lung, scopul tău trebuie să fie
post-industrializarea structurii.
Adică supraviețuirea ta economică și socială.
Dacă
ce-am scris imediat mai sus nu te-a convins, ai
și opțiunea migrației pentru întotdeauna.
N-o să-ți placă deloc România deceniilor viitoare.
83.
Întrebare: Aparțin toate structurile de putere
formală
CRIB?
Răspuns:
Nu. Există și structuri de putere formală non-CRIB, atașate
valorilor post-industriale - adică în care societatea
post-industrială a preluat puterea temporar sau definitiv. Ele nu au
fost discutate mai sus întrucât, prin natura Revoluției, nu au cum
să joace un rol decisiv ci cel mult să ajute implementarea ei.
84.
Întrebare: Poate Revoluția să ocupe structurile de putere CRIB?
Eventual cu ajutorul structurilor de putere anti-CRIB?
Răspuns:
Cvasi-imposibil. Revoluția nu produce decât într-o foarte mică
măsură birocrați, politicieni, directori,
etc.
Revoluția nu se branșează la resursele umane ale partidelor CRIB,
cele care furnizează personalul structurilor de putere CRIB. Mai
important este că, pe termen scurt și mediu, societatea
post-industrială nici nu pare interesată de a acționa în cele
două direcții menționate mai sus. Dacă, prin alegeri, o candidată
sau un candidat care susține valorile Revoluției ajunge la vârful
unei structuri CRIB, ea sau el va fi blocat(ă)
în rezistența personalului CRIB din instituție.
Pentru înfrângerea respectivei rezistențe e nevoie de foarte mult
timp și de investiții umane durabile.
85.
Întrebare: CRIB a căpătat "față
umană"
după
1990. De ce n-ar fi capabil să treacă printr-o nouă reformă?
Răspuns:
Revoluția a trecut cantitativ și calitativ de punctul la care să
se poată înjgheba un armistițiu. Un lider reformist CRIB ar fi
respins atât de structurile taberei sale ("de
ce deviază
de la norme?")
cât
și de lumea post-industrială ("e
al lor"). Cele
două
tensiuni despre
care am scris mai sus - "tigrul
în
lesă"
și
"păcatul
originar"
-
arată
că pur și simplu CRIB nu are destule cărți în mână pentru a
putea încerca măcar să câștige partida.
Orice
minimă tentație de reformă în interiorul CRIB este anihilată de
existența rețelelor informale de decizie și distribuție a
resurselor din CRIB. De exemplu, ce sens are să debirocratizezi
"pentru
cei mulți"
când
tu, om aflat la vârful ierarhiei CRIB, poți găsi o modalitate
rapidă dar ilegală de a-ți rezolva propriile probleme
- cu un telefon rapid?
Deja
CRIB a trecut printr-o reformă
după 1989. Componenta cea mai importantă a respectivei reforme -
tolerarea existenței mediului privat și a investițiilor străine -
este aproape letală pentru CRIB. Nu e clar ce altă reformă ar
putea face CRIB, deja spațiul s-a împuținat.
86.
Întrebare: Vorbești despre înfrângerea CRIB, dar nu există semne
electorale
că acest lucru s-ar întâmpla.
Răspuns:
Pentru CRIB lupta electorală este fundamentală, întrucât permite
accesul la structurile de putere. Pentru Revoluție lupta electorală
e secundară, doar unul din aspectele în care poate acționa și nu
cel mai important.
Dar
să
ne uităm cu grijă la ce se întâmplă pe partea CRIB - până la
urmă, atenția lor e concentrată asupra alegerilor:
a.
CRIB
pierde electorat.
În 1990 FSN primește 9,35 milioane voturi. Niciodată CRIB, sub
toate formele sale, nu va mai ajunge măcar la 6 milioane voturi,
adică două treimi din cota din 1990.
b.
CRIB
e forțat să se unifice.
În deceniul ce urmează, CRIB înflorește: își permite să se
împartă între mai multe formațiuni (PSM, PRM, PUNR, etc). După
2000 forțele CRIB se restrâng numeric (unitatea e un semn de
slăbiciune, implică faptul că nu există destule resurse pentru
menținerea mai multor cazemate politice CRIB
și a unei false competiții
partidul-1-al-CRIB-versus-partidul-2-al-CRIB).
c.
CRIB
pierde bătăliile electorale la care numărul votanților este
înalt.
Începând
cu
2004 încoace, candidatul la prezidențiale care a susținut
idealurile CRIB într-o mai mare măsură decât oponentul pierde.
d.
În
2016 pentru a doua oară dată o forță majoritar non-CRIB intră în
parlament.
Spre
deosebire de forțele din anii '90
care se opuneau pe
baza unor tradiții pre-CRIB FDSN
și
altor vehicule politice ale CRIB, aceasta este conștientă într-o
mai mare măsură de funcția sa de reprezentant al Revoluției.
De
ce Revoluția nu generează politicieni în timp ce CRIB da? O
paralelă explicativă provine din istoria SUA. În timpul Războiului
Civil, Confederația sudistă - mult inferioară adversarului
ca
resurse sau populație, cu un model civilizațional agrar, nepotrivit
pentru un conflict militar cu un Nord industrializat - a reușit să
reziste cinci ani. Unul din aspectele-cheie a fost calitatea
generalilor. De altfel, la academia West Point, timp de două decenii
înainte de izbucnirea războiului, studenții sudiști - viitori
generali - erau la vârful ierarhiei iar cei din Nord erau mult
inferiori. Dar de ce avea Sudul generali mai buni? Răspunsul are
de-a face cu mecanismul cererii și ofertei. Opțiunile pentru
familia unui tânăr sudist erau limitate: putea să rămână pe
lângă plantație, să devină militar de carieră și cam atât -
economia locală nu permitea implicarea sa în alte activități.
Prin comparație, în Nord un tânăr dintr-o familie cu resurse
putea deveni avocat, patron, birocrat într-o companie de căi
ferate, ziarist, broker la bursă, etc etc. Practic, cariera militară
atrăgea disproporționat de mulți sudiști și disproporționat de
puțini nordici.
În mod similar, un om din Revoluție are multe cariere în față
- cea politică e doar una și nu neapărat cea mai atractivă.
Prin
contrast, pentru
oportuniștii
CRIB
și elitele
CRIB,
domeniile
post-industriale sunt inaccesibile.
Opțiunile
de activitate profesională și economică din lumea CRIB sunt mult
mai puțin numeroase - iar probabilitatea de a selecta politica este,
în consecință, mai mare decât în cazul unui Revoluționar.
87.
Întrebare: Migrația masivă spre vest din acest mileniu a ajutat
CRIB? Sau a ajutat Revoluția?
Răspuns:
CRIB a beneficiat parțial de pe urma migrației spre occident. A
pierdut pentru întotdeauna mulți cetățeni care îi erau
dependenți,
însă a gonit de asemenea din țară mase critice pentru dezvoltarea
cu mai mare rapiditate a Revoluției.
Unul
din aspectele importante ale Revoluției este comprimarea, aparent
artificială, a spațiului și timpului. Diaspora nu este
inaccesibilă și
îndepărtată precum
cea
a emigranții
transilvăneni din
SUA
finalului de secol 19. Ea are capacitatea de a comunica cu cei aflați
în țară și de a-i influența.
Din acest punct de vedere, se poate afirma că avantajele
derivate de CRIB din migrație reprezintă
o iluzie.
88.
Întrebare:
Există
și oameni în România care au o poziție diferită decât pro-CRIB
sau
pro-Revoluție?
Răspuns:
Cu toții suntem participanți într-o măsură mai mare sau mică la
schimbarea ce are loc în România. Putem să punem accentul pe teme
care aparent nu au de-a face cu confruntarea între cele două stări
de fapt, însă mai devreme sau mai târziu tot vom ajunge să ne
poziționăm de o parte sau alta în momentele de criză.
În
cele mai interesante situații din acest punct de vedere sunt
următoarele două grupuri de persoane:
-
persoanele tradiționaliste, creștine și eventual naționaliste
care însă antipatizează CRIB ca sistem, de obicei datorită
simpatiei față de modelul civilizațional din România pre-CRIB
(adică modelul interbelic și antebelic);
-
persoanele cu o identitate ideologică de stânga care aparțin
societății post-industriale și în ochii cărora CRIB are meritul
de a reduce inegalități într-o măsură mai mare decât societatea
post-industrială,
dar pentru care în
CRIB nu există parteneri de discuție.
În
majoritatea situațiilor, persoanele din aceste două grupuri și din
altele sunt ostilizate de inițiativele CRIB, proactive și care le
încalcă setul de valori (primul grup) sau identitatea
civilizațională (al doilea grup). Cum conflictul dintre CRIB și
societatea post-industrială este cel fundamental al societății
românești, este extrem de dificil pentru cele două curente de
gândire menționate mai sus să genereze mișcări puternice și
autentice care să facă abstracție de conflict, ele ajungând să
se alieze cu una sau cealaltă dintre taberele principale.
Ca
exemplu, este fenomenal pentru
non-români
că un partid numit "social
democrat" reușește
să rateze cam toate temele de stânga ale lumii vestice (dar
post-industriale), deseori afirmând cu impetuozitate valori
conservator-tradiționaliste (dar CRIB) și nereușind să facă
joncțiunea cu din ce în ce mai fertila stângă urbană (dar
post-industrială). Odată ce înțelegem că PSD este probabil cel
mai important exponent al CRIB în România, situația ideologică
atipică a PSD devine mai clară. Disputa
stânga vs dreapta nu are loc pe scena politică din România, fiind
umbrită de mult mai marele război dintre CRIB și lumea
post-industrială.
89.
Întrebare: dacă dispare omul politic X nu-i așa că paradigma CRIB
dispare și ea? Alternativ: dacă dispare omul politic Y nu-i așa că
Revoluția dispare și ea?
Răspuns:
Nici
CRIB și nici Revoluția nu depind de o persoană. Aceste două stări
de fapt sunt fenomene vaste, care influențează milioane de oameni
și care depind de elemente
demografice și economice. Orice sistem își găsește, mai devreme
sau mai târziu, un reprezentant la
vârf - chiar dacă unul mediocru.
Acestea
fiind spuse, dependența prea mare a unui sistem de un om arată
slăbiciunea respectivului sistem, care are dificultăți majore în
a genera măcar un pachet minimal de lideri compatibili cu valorile
sistemului. În acest moment - final de 2017 - nici Revoluția și
nici CRIB nu sunt excesiv de dependente de o persoană anume.
90.
Întrebare: se poate termina conflictul prin interzicerea PSD?
Alternativ: poate CRIB obține victoria totală prin scoaterea în
afara legii a ONG-urilor, prin noi modificări aduse legislației
care să beneficieze partidele CRIB, etc.?
Răspuns:
Într-o democrație, scena politică e utilă în sensul în care
exprimă stări de spirit, valori, interese și chiar nemulțumiri
ale societății (într-un sistem totalitar, acestea nu pot fi
exprimate decât în mod violent, scena politică absentând;
de aceea funcția
de reprimare devine vitală pentru statul respectiv).
Odată
ce vedem lucrurile astfel, putem înțelege că dispariția PSD nu
rezolvă absolut nimic, partidul urmând să se recreeze imediat.
Rețelele de extracție a banilor publici și de satisfacere a
nevoilor dependenților, mercenarilor și oportuniștilor vor rămâne
în continuare la suprafață. Starea
de spirit,
sărăcia, lipsa de oportunități și de viitor rămân intacte -
doar că nu s-ar putea exprima într-o arenă politică, ceea ce ar
fi mult mai grav. Starea de fapt CRIB nu dispare doar pentru că i se
retează mijlocul de exprimare politic.
Aceeași
afirmație e adevărată și față de Revoluție. Trecerea în
underground
a ONG-urilor n-ar mai permite statului să monitorizeze activitatea
lor,
o gravă gafă din perspectiva CRIB.
Nereprezentarea Revoluției pe spectrul politic duce la
decredibilizarea sa, a spectrului, în ochii Revoluționarilor,
creând premisele unei prăbușiri dure și totale a CRIB, cu costuri
însă majore pentru țară ca atare.
91.
Întrebare: în ce măsură ar duce descentralizarea economică și
administrativă a României la rezolvarea conflictului sau la o
încheiere mai rapidă a acestuia?
Răspuns:
coordonatele concrete ale descentralizării ar trebui detaliate
pentru ca răspunsul să fie corect și rezonabil. În măsura în
care înseamnă eliminarea capacității statului național de a
încerca să reducă dezechilibre regionale, ar fi un dezastru.
Această afirmație este, evident, temperată de faptul că niciun
guvern sau vector politic nu are interesul de a rezolva în mod real
dezechilibrele dintre regiuni.
92.
Întrebare:
Care e cel mai important fenomen care arată dimensiunea conflictului
dintre Revoluție și CRIB și de care nu știu / pe care nu-l cunosc
/ de care n-am auzit?
Răspuns:
Migrația internă va deveni povestea importantă a anilor următori.
Milioane de oameni părăsesc și vor părăsi județe dominate de
structuri CRIB pentru localități din România unde se găsesc
locuri de muncă, chiar și plătite cu salariul minim pe economie.
Da, CRIB e chiar atât de falimentar.
93.
Întrebare:
E CRIB conștient?
Există un plan CRIB?
Răspuns:
Nu.
Chiar dacă ar deține resursele de inteligență necesare pentru a
procesa ce se întâmplă, n-ar putea face nimic. Criza de competență
în interiorul CRIB e la cote extrem de înalte. Sistemele pe care le
controlează sunt atât de anchilozate încât nu pot îndeplini
comenzile cele mai simple decât greșit, parțial sau prea lent
sau două din trei.
94.
Întrebare:
Există un exemplu sau model de confruntare CRIB contra Revoluție la
care să ne putem uita, ca să ne dăm seama ce trebuie făcut sau ce
greșeli trebuie evitate?
Răspuns:
Din nefericire, nu. România e cea mai avansată țară într-ale
Revoluției din toate țările CRIB. La noi criza a ajuns la cote
înalte cel mai devreme (deși Rusia se grăbește să ne prindă din
urmă în acest
sens).
În
alte țări Revoluția post-industrială se confruntă cu alte tipuri
de rezistență - nu cu CRIB. După cum scriam la punctul 5,
"caracteristicile
locale ale celui de-al doilea model
[ = CRIB ]
sunt definitorii pentru înțelegerea sa".
Nu se pot compara mere cu pere, și
nici CRIB cu noile evoluții de pe dreapta americană sau
catolicismul polonez.
La
final, sunt necesare câteva precizări sau observații care nu aveau
cum să-și găsească locul mai sus dar care sunt, totuși,
necesare.
95.
Pe cât este de implacabilă victoria Revoluției și reducerea
ariei de influență
a CRIB pe termen lung, pe atât de evident trebuie să fie că,
ocazional, CRIB poate înregistra victorii tactice. Antanta a
câștigat primul război mondial în ciuda înfrângerilor de la
Tannenberg, de pe râul Somme sau Gallipolli sau Passchendaele
(fiecare soldată cu sute de mii de victime), în ciuda ieșirii din
război a Serbiei, României și Rusiei și, într-un final, tocmai
după cea mai mare și mai puternică
ofensivă germană din tot războiul, operațiunea Michael. Victoria
Revoluției post-industriale în România va fi mult mai puțin
sinuoasă, dar complicații de parcurs pot exista.
Inevitabilitatea
victoriei Revoluției este evidentă
datorită
incapacității
sistemului CRIB de a bloca avansul ei.
În același timp CRIB
nu are nimic de pierdut.
Pentru structurile CRIB nu există soluții alternative;
ele se simt cu spatele la peretele istoriei. Implicit, sunt extrem de
rezistente la reformă,
dovedind o elasticitate de invidiat atunci când vine vorba de
"rotirea"
reformelor respective
într-un
sens opus celui dorit de inițiator.
96.
Acest avantaj al CRIB este unul redutabil, setând aria de acțiune a
CRIB la nivele înalte. Cu
cât CRIB se simte mai amenințat cu atât măsurile luate de CRIB la
adresa societății post-industriale vor fi mai dure.
CRIB acționează pentru menținerea CRIB, în timp ce tabăra
post-industrială nu acționează întotdeauna în sensul extinderii
sale. Criza societății post-industriale în relația cu CRIB este
intensă
întrucât tensiunile dintre cele două modele civilizaționale sunt
infinit mai mari decât cele dintre două tabere politice (ex. PSD
versus oponenții săi) sau două viziuni cu privire la modelul de
taxare din societate (ex. cotă unică versus impozit progresiv). Sub
semnul întrebării se află elementele fundamentale precizate la
începutul textului: accesul la resurse, identitatea proprie și
relațiile cu ceilalți. Simplu spus, cu excepția supraviețuirii,
nimic
nu
este mai important. Violențele fizice și în limbaj ale
susținătorilor CRIB sunt în creștere exponențială, depășindu-se
celălalt moment când valorile lor și stilul lor de viață erau
puse sub semnul întrebării, adică 1990. Precum susținătorii lui
Trump în SUA, ei sunt îngroziți de faptul că o lume se surpă,
iar vârsta la care se află cei mai mulți dintre ei nu le mai
permite adaptarea la o lume nouă.
97.
De
observat că, din 2012 încoace, protestele din România sunt din ce
în ce mai mari, cooptând din ce în ce mai mulți participanți.
Acest lucru denotă trei lucruri în mod simultan:
a)
creșterea numărului de aderenți ai Revoluției
și
b)
creșterea conștientizării de către aderenții Revoluției a
importanței acesteia (nu neapărat "conștiința
de clasă"
de care scria Marx, dar un fenomen înrudit)
și
c)
dezolarea multor aderenți ai CRIB vizavi de lipsa de performanță a
sistemului pe care ei se bazează (un lucru despre care am
scris și la punctul 74).
98.
Mare atenție la "soluțiile"
care par să
suprascrie total diferențele dintre CRIB și Revoluție. Acestea fie
reprezintă modalități de deghizare ale CRIB,
fie tentative de a utiliza haosul creat de conflict pentru avantaje
personale.
99.
În măsura în care formula "proiect
de țară"
mai are însemnătate
pentru cineva, aceasta trebuie utilizată strict în conexiune cu
ascensiunea Revoluției și prăbușirea CRIB. Practic, singurul
proiect de țară viabil este reducerea costurilor pentru persoanele
atașate de CRIB și înlesnirea înfloririi Revoluției. Costurile
menționate în fraza anterioară nu sunt evident doar financiare,
cele psihologice și simbolice primând în multe situații. Cu cât
România se va găsi mai repede în situația în care Revoluția
este unanim adoptată, cu atât se vor reduce mai multe tensiuni din
societate. În practică, această implică definirea unor "linii
roșii",
de care nu se poate trece, precum și
etapizarea programului de reformă, instituție CRIB cu instituție
CRIB.
În
absența unui asemenea proiect pacificator, Revoluția va câștiga
"metru
cu metru", prin confruntări
acerbe
și probabil dureroase cam pentru toată lumea. Bandajul trebuie scos
repede, nu centimetru cu centimetru
în jumătate de secol.
Salvarea
CRIB este, merită precizat din nou, imposibilă.
În fiecare clipă în România mai intră un computer într-o casă
care n-a avut așa ceva;
în
fiecare clipă încă niște cetățeni români din lumea CRIB văd
pentru prima dată o țară vestică;
în
fiecare clipă mai mor oameni care au fost formați și educați în
lumea CRIB, pentru care aceasta reprezenta singurul reazăm. În
fiecare zi în România mor 690 de oameni și devin
adulți
400;
fără
a cădea în stereotipia conform căreia toți vârstnicii aparțin
CRIB și toți tinerii Revoluției, este evident că atractivitatea
celor două sisteme este inegal distribuită pe vârste, din motive
obiective, și că sistemul CRIB e prins în menghina unei aritmetici
demografice foarte dure. Cu
cât se degajă mai multă energie întru obiectivul ipotetic
"salvarea
CRIB",
cu atât
mai rapidă și mai dureroasă va fi prăbușirea în josul dealului.
Mecanismele de restaurare niciodată nu funcționează în istorie;
ele prin nevoia lucrurilor produc modele noi. Până
și CRIB-ul românesc post-1989, în ciuda absenței unei opoziții
civilizaționale majore, a trebuit să facă concesii numeroase:
multipartidism, acceptarea proprietății private și apoi chiar a
existenței Revoluției ("tigrul
în
lesă").
Natura găsește întotdeauna o cale. De
exemplu, incapacitatea
CRIB de a dezvolta autostrăzi sau de a menține CFR la standardele
de acum 120 de ani a generat un imens trafic aerian low cost.
Post-industrialul este
un
talaz
a cărei
acțiune lasă de fiecare dată CRIB mai slăbit.
100.
E ușor să fim prinși în evenimentele unei zile sau unei
săptămâni. Forțele istoriei acționează la alt nivel, invizibil
dar omniprezent, fără răgaz. Trebuie să ne ridicăm ochii și să
ne dăm seama că ne așteaptă niște ani dificili pentru noi ca
societate, dar că după ieșirea din furtună situația
va cunoaște o îmbunătățire substanțială. În 1990 CRIB era
tot. În 2000 domina în mod evident. În 2010 a prins un salt util
datorită crizei economice, care i-a dat o nouă viață. Acum e deja
o umbră a ce-a fost. Va pleca. Dar România va fi bine.