Să zicem că primul tur al prezidenţialelor de anul viitor tocmai s-a încheiat. Ai candidat şi ai terminat pe locul trei. Ca la toate alegerile din 1996 încoace, voturile primite de tine ar putea duce pe candidatul de pe locul doi la victorie. Sau l-ar putea duce pe candidatul de pe locul unu către o victorie substanţială, fără emoţii.
Ai mai multe opţiuni. E posibil ca o colaborare cu omul de pe locul doi nici să nu-ţi treacă prin minte. Tu şi cu el aveţi interese atât de diferite că, de fapt, ţii pumnii candidatului de pe locul unu. Potenţialul tău de negociere este zero.
Am văzut asta în 2000 (Isărescu şi Stolojan nu l-au susţinut pe Vadim Tudor) şi, ca să mergem şi mai departe, 1992 (Funar nu l-a susţinut pe Constantinescu).
Poţi să asişti pasiv la lupta pentru electoratul tău. Ambele opţiuni de preşedinte sunt, din punctul tău de vedere la fel de rele.
Am văzut asta în 2004 (Vadim Tudor nu l-a susţinut pe Traian Băsescu, dar electoratul său a optat pentru candidatul ADA şi l-a ajutat să câştige).
Sau, dacă eşti mai pragmatic, poţi încerca o joncţiune cu unul dintre candidaţi. Aceasta te-ar duce la guvernare. Uneori reuşeşti (Roman+Constantinescu > Iliescu în 1996), uneori ratezi (Antonescu+Geoană > Traian Băsescu în primul tur din 2009, dar < Băsescu în turul doi).
Însă, dacă tu eşti candidatul de pe locul trei în 2014, vei avea o problemă pe care n-a avut-o nici Roman în 1996, nici Isărescu în 2000, nici Vadim în 2004 şi nici Antonescu în 2009. Şi anume: este extrem de posibil ca alegerea preşedintelui să nu ducă la formarea unui nou guvern şi a unei noi majorităţi parlamentare.
Până în 2004 inclusiv, alegerile parlamentare şi prezidenţiale erau simultane. Puteai să negociezi: "Îţi dau procentele mele şi îmi dai patru ministere. Adică, eu te fac preşedinte, tu numeşti un prim-ministru împreună cu care vom construi o majoritate parlamentară."
În 2009, sistemul politic a forţat replicarea situaţiei, parlamentul adoptând o moţiune de cenzură. Preşedintele nou-ales avea responsabilitatea de a numi candidatul la ocuparea funcţiei de prim-ministru.
Însă, în 2014, preşedintele nou-ales va putea dărui doar ambasadoriate şi promisiuni apropo de ce va face el după parlamentarele din 2016. Nu e foarte clar ce ai putea negocia cu cei doi candidaţi care rămân în turul doi şi ce garanţii ai avea că omul acela, dacă ar câştiga, s-ar ţine de cuvânt.
În plus, compoziţia parlamentului face extrem de puţin probabilă adoptarea unei moţiuni de cenzură ca în 2009.
Este foarte probabil ca negocierile dintre primii trei candidaţi în 2014 să fie pe mize mici, mai mici decât au fost vreodată la acest nivel, sau ca ele pur şi simplu să nu existe, caz în care vom avea două săptămâni mai palpitante decât de obicei, în sensul în care votanţii candidatului de pe locul trei vor decide o mare parte din rezultatul final fără ca o influenţă puternică - cel pe care l-au susţinut - să se pronunţe direct într-un fel sau altul.
Se iau sondaje de opinie şi alte informaţii statistice. Se pun un strop de inteligenţă şi câteva grame de logică. A se servi fierbinte cu un pahar de echidistanţă.
Faceți căutări pe acest blog
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Arhivă blog
-
►
2018
(16)
- ► septembrie (4)
-
►
2016
(27)
- ► septembrie (2)
-
►
2014
(65)
- ► septembrie (4)
-
▼
2013
(133)
- ► septembrie (13)
-
▼
august
(14)
- CSCI august: Crin pe tobogan
- Joc contrafactual: Roman, candidat la preşedinţie ...
- Elemente necesare şi suficiente pentru o candidatu...
- Detaliul de vineri: comuniştii nici să fure nu ştiau
- Prezidenţiale 2014: dilema candidatului de pe locu...
- Povestea PLD în 4 idei şi o imagine
- Detaliul de vineri: a treia candidatură e cu şi ma...
- Sondaj INSCOP: PSD stabil, mici rearanjări pe rest...
- Jocul oglinzilor trecute
- Alegerile prezidenţiale din 1992: reper
- Detaliul de vineri: mai puţin de 2%
- PSD 2001 vs PSD 2013
- Ce şi cât schimbă anul de dinaintea europarlamenta...
- Detaliul de vineri: Constanţa, son amour
-
►
2012
(200)
- ► septembrie (11)
Alegerile din 2016 o sa fie castigate din primul tur. Predictie 60%-10%
RăspundețiȘtergere60-10 ma refer la procentele primilor 2 candidati
RăspundețiȘtergerenu se poate, mai Anonim1, din primul tur. Prin Constitutia actuala e nevoie de 50 la suta plus unu din cei de pe liste - ca la referendum - pentru a fi votat din primul tur...
RăspundețiȘtergereDeh, incurcata e politica asta ! Insa nu sunt excluse surprizele ! Sa nu uitam ca nea base la primaria capitalei a plecat de pe locul 3 !
RăspundețiȘtergeresa fim seriosi. probabil pentru prima data cel de pe 3 nu va conta.
RăspundețiȘtergerecel mai rezonabil scenariu e crin la 60%, iar restul...
al doilea scenariu e ponta la 40%, crin la 20. oricare de pe locul 3 nu-i va putea acorda lui antonescu aportul necesar.
corect primul scenariu! la al doilea la fel...cu mentiunea ca ponta nu are de ce sa plece de la guvern.
Ștergeresa faca cine de la psd un nou guvern cu ppdd si udmr?
si ponta sa se milogeasca de noul lider de la psd, de baroni ?
stii ce-i ala scenariu :)? in fapt, voiam sa scriu candidat psd, dar mi-a fost lene. oricum, ideea e urmatoarea: DACA, repet, DACA ramanem pe actuala constitutie, pesedeul are un interes major sa aiba propriul candidat, iar cu puterile prezidentiale date de constitutie si de interpretarile ccr, plus lungimea a doua mandate, postul se ocupa pana in 2024. daca nu e ponta pana atunci, e foarte posibil ca de atunci inainte sa fie prea tarziu, el sa se macine in prima linie, iar altii, despre a caror existenta nici nu stim acum, sa vina si sa-i distruga incoronarea carierei, asa cum a patit nastase.
Ștergeremai tom...nu stiam, dar am aflat acum.
ȘtergereSCENÁRIU ~i n. 1) Acțiune a unei piese (de teatru). 2) Text succint care cuprinde subiectul unei piese de teatru, al unui spectacol sau al unui film, precum și indicațiile de regie. 3) fig. Proces care se desfășoară după un plan prestabilit. [ Sil. sce-na-riu ] /<fr. scénario, it. scenario
p.s.
tinand cont de cum a pierdut oprescuin fata lui basescu...
ma indoiesc ca ponta va lasa pe altul in prim plan.cel putin deocamdata, cand e pe val.