Guvernul declară pe mai multe voci că va respecta decizia CCR (pentru ca referendumul să fie valid, trebuie să participe la vot jumătate+1 din cei înscrişi pe listele electorale).
Există un semn de întrebare: se va folosi un număr apropiat de cel al persoanelor înscrise pe listele electorale la alegerile locale?
Pentru USL, miza este reducerea acestui număr. Nu este clar în ce măsură vor reuşi acest lucru.
În clipa de faţă, la referendum ar trebui să participe cel puţin 9,15 milioane persoane pentru ca el să fie valid.
La alegerile locale de acum o lună numărul voturilor valabil exprimate a fost:
10,8 milioane pentru primari
10,6 milioane pentru consilieri locali
9,8 milioane pentru preşedinţii de CJ
8,9 milioane pentru consilieri judeţeni
Observaţii:
1) La aceste numere se adaugă şi voturile nule pentru a se vedea câţi oameni au participat la vot.
2) Factorul 1. este redus de faptul că, pe 29 iulie, aproximativ 100 000 de români vor fi în concediu în ţară sau în străinătate, mai mulţi decât pe 10 iunie, iar probabilitatea ca ei să voteze în secţii special amenajate este mică.
3) Cu o singură excepţie (consilieri judeţeni 2012 vs. 2004), prezenţa la vot la aceste alegeri locale a fost cea mai mare, categorie cu categorie, faţă de alegerile din 2004 şi/sau 2008. Niciodată în ultimii unsprezece ani n-au fost românii mai interesaţi de a vota.
4) Acum cinci ani de zile, la referendumul anterior, PNL şi PSD au abandonat practic lupta, nemobilizându-şi în mod masiv electoratele... şi au votat 8 milioane de persoane, cu 1,2 milioane mai mult decât la parlamentarele care au avut loc un an mai târziu. Ca şi atunci, subiectul "Traian Băsescu" elicită pasiuni puternice.
Consecinţe:
1) Pentru TB: dacă boicotul nu este asumat şi promovat masiv, se poate ajunge cu extremă lejeritate la următoarea situaţie:
Un sfert din susţinătorii preşedintelui stau acasă şi nu votează, boicotând referendumul fără ca Traian Băsescu să dea un semnal explicit în acest sens. Absenţa acestui milion de persoane este suprascrisă de votul a 1,5 milioane de români, oameni nu foarte interesaţi de politică şi care nu sunt votanţi USL, dar cărora nu le vine să creadă că destinul le oferă şansa nesperată de a-l lovi pe Traian Băsescu, un om pe care îl antipatizează profund (cel mult 60% din oamenii care nu au deloc încredere în Traian Băsescu sunt votanţi USL).
Pe cifre:
Prezenţă la vot originară: 9 milioane, mai mică cu 1 milion cu media voturilor valide de la locale (10 milioane) datorită campaniilor negative.
1 milion de votanţi NU stau acasă: prezenţa devine 8 milioane.
1,5 milioane de voturi DA în plus: prezenţa devine 9,5 milioane.
În concluzie:
Prezenţă la vot 9,5 milioane, 68% DA, 32% NU, prezidenţiale în maxim trei luni.
2) Pentru USL: referendumul va reprezenta un test sever pentru toate organizaţiile PNL şi PSD, mai ales în mediul rural. În contextul previzibil al unui boicot din partea lui TB/susţinătorilor preşedintelui suspendat, USL are nevoie de milioane de voturi în plus faţă de locale.
În cazul în care boicotul nu este asumat de către Traian Băsescu, el trebuie să facă mişcările decisive în perioada următoare, nefiind deloc evident că referendumul ar fi invalidat în absenţa unui boicot.
PS: Analiza aceasta este foarte interesantă în perspectiva boicotului.
Se iau sondaje de opinie şi alte informaţii statistice. Se pun un strop de inteligenţă şi câteva grame de logică. A se servi fierbinte cu un pahar de echidistanţă.
Faceți căutări pe acest blog
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Arhivă blog
-
►
2018
(16)
- ► septembrie (4)
-
►
2016
(27)
- ► septembrie (2)
-
►
2014
(65)
- ► septembrie (4)
-
►
2013
(133)
- ► septembrie (13)
-
▼
2012
(200)
- ► septembrie (11)
-
▼
iulie
(24)
- Falia (partea 1)
- Referendum: despre ultimele ore
- Referendum: ultimele estimări Infopolitic şi Opera...
- Despre referendumul care se apropie (partea 2)
- Referendumul: azi, Operations Research
- Decontul - explicaţie
- Decontul
- Referendum: implicaţiile unui boicot (2 scenarii)
- Referendumul: azi, Avangarde (din nou), CCSB şi Pu...
- [De week-end = neserios] 18 întrebări de adresat s...
- Referendumul: azi, lămurirea unei confuzii privind...
- Referendumul: o unealtă pt. estimarea prezenţei la...
- Referendumul: azi, CURS
- Pe înţelesul tuturor: despre cifrele referendumului
- Anatomia urii faţă de Traian Băsescu. Concluzii şi...
- Referendum: după prima săptămână de campanie
- Referendumul: azi, Avangarde şi ARP
- Referendum: invalidare?
- Referendum: analiza discursului lui TB (miercuri, ...
- Referendumul de demitere: azi, TVH2.0
- Despre sondajele din 2007 şi implicaţii pentru 201...
- Referendumul de demitere: azi, IMAS
- Referendumul de demitere: azi, CSCI
- Misterul dreptei româneşti (partea 1)
Eu zic sa nu va grabiti. Normele europene reclamate de toata lumea sunt prezentate aici http://www.venice.coe.int/docs/2007/CDL-AD(2007)008-rom.pdf
RăspundețiȘtergereDupa cum se vede OUG este mai aproape de aceste norme si nimeni nu poate zice ca e o incalcare a normelor europene. Si parca nici motivarea n-a aparut, e doar un comunicat al CCR care dincolo de ambiguitatile cu asigurarea participarii mai are o problema deoarece adauga la constitutie in loc sa clarifice.
Eu mă refer strict la ce a spus Victor Ponta: "Guvernul va organiza referendumul conform legii şi deciziei Curţii Constituţionale".
Ștergerehttp://www.gandul.info/politica/victor-ponta-cedeaza-dupa-intalnirea-cu-martin-schulz-referendumul-se-face-asa-cum-a-zis-curtea-constitutionala-9847405
Dacă există alte variante sau înţelesuri, vom vedea acest lucru în zilele următoare.
@anonim
Ștergerepartea la care faceti referire este partea de "recomandari". E o diferenta intre "incalcarea normelor europene" si "nerespectarea unor recomandari".
D-le Anonim, ceea ce sustineti dv este aberant. CCR, fiind o institutie corecta, clarifica o hotie a guvernului po(a)nta. Sa presupunem ca OUG ar ramane asa cum este in prezent, care din urmatoarele intrebari ar trebui sa fie puse la referendum?:
Ștergere1- Vreti ca Traian Basescu sa fie demis din functia de presedinte?
2- Vreti ca Traian Basescu sa ramana in functia de presedinte?
Aceste doua intrebari au aceeasi finalitate doar daca referendumul are un cvorum de prezenta.
Fara cvorum de prezenta fiecare intrebare da un alt rezultat.
Eu ma indoiesc puternic de 3, desi se tot spune ca in 2007 doar o tabara a facut campanie si a avut organizatie. Eu retin ca A3 era la fel de anti-TB si cu aceeasi intensitate, iar PSD-ul a facut mitinguri in 2007.
RăspundețiȘtergereCa dovada, m-am uitat 5 minute pe prezenta la vot in cele mai puternice judete PSD fata de cele mai puternice PDL si diferenta de prezenta nu e sensibil diferita de cea dintre aceleasi judete la referendumurile din 2009. Asta imi indica fara a face un studiu complet ca motivarea de a veni la vot a fost uniforma (similara cu cea dintr-o campanie prezidentiala), nu au existat diferente din motive organizationale.
Si o intrebare: nu e posibil ca toata cresterea de prezenta de la locale sa se explice prin eliminarea turului 2? Adica daca asumam ca 7,5% din electorat veneau doar la turul 1 (pentru candidati minori) si 7,5% doar pentru turul 2 (doar cand e decizie reala), am putea avea 15% crestere a prezentei fara vreo crestere a interesului politic real.
Vreau sa spun ca ma indoiesc de 4), bineinteles(ca PSD, PNL, PRM, PC ar fi abandonat lupta in 2007), nu de 3).
ȘtergereSpun de luni de zile că Antena 3 e supra-evaluată...
ȘtergereSituaţia de facto e următoarea:
Voturi pro-demitere în 2007: 2 milioane
PNL+PSD în 2008, la parlamentare: 3,4 milioane
Geoană+Antonescu, tur 1 prezidenţiale 2009: 4,9 milioane
Ori PSD+PNL (înainte de criză!) au înregistrat o creştere enormă în popularitate în doar un an-doi, ori nu s-au mobilizat în 2007. Părerea mea este că după ce au văzut primele sondaje, au renunţat. Pe de altă parte, este posibil ca tu să ai dreptate.
La consilii locale şi judeţene nu există şi nu a existat niciodată tur doi, şi totuşi avem creştere. Legat de primării şi preşedinţia CJ: în unele localităţi şi judeţe în 2008 prezenţa a crescut între cele două tururi de scrutin, în altele a scăzut. Nu s-a făcut un studiu pentru a se vedea care este media evoluţiei la nivel naţional.
Ok, la prima problema:
Ștergerevoturi NU 2007: 6.059.315
Voturi Basescu 2004 (tur II): 5.126.794
Voturi Basescu 2009 (tur II): 5.277.068
Prezenta 2007: 8.135.272
Prezenta parlamentare 2008: 7.238.871
Prezenta este cu 900.000 de voturi mai mare in 2007 decat la punctul maxim de mobilizare organizationala a partidelor (parlamentarele). Cel putin 20% din votantii NU 2007 n-au mai votat pro-Basescu altcandva.
E greu de crezut ca au venit 1 milion (sau mai multi) de votanti sa-l salveze pe TB in 2007 care nu l-au votat nici in 2004, nici in 2009, si nici n-au votat in 2008. Prin urmare, TB a castigat in 2007 multe voturi chiar de la partidele care indicau DA.
Impresia mea este ca votul la referendum este independent de indicatiile de partid (ca si toate referendumurile care s-au facut) si nu vad niciun indiciu in date ca mobilizarea conteaza.
Da. Trebuie ca presedintele (suspendat) sa indemne cit mai repede sustinatorii sa vina la vot.
RăspundețiȘtergereAfirmatiile gen "intentionez sa cistig acest referendum" sint prea ambigue.
Exista informatii pe surse despre eventualitatea unui boicot?
@supastaru
RăspundețiȘtergereVa aduc respectuos la cunostinta ca in Europa exista doar recomandari deoarece nici n-ar fi posibil altceva.
Nu exista "ordine".
Formularea cu respectarea deciziilor CCR este cu multe intelesuri, asa cum este si aceea cu "asigura participarea".
@anonim
Ștergerein insasi codul de bune practici pe care il invocati (din link) exista formulari de genul: " este necesar a fi prevăzute" si "trebuie îndeplinite în mod imperativ" , iar cuvantul "trebuie" apare de 119 ori (poate nu tot timpul in pozitie relevanta, dar totusi).
Aceste aspecte mie imi indica faptul ca, dincolo de un limbaj diplomatic, autorii textului au ales sa faca o diferenta intre "trebuie" si "nu se recomanda".
@Jeack - deocamdata isi lasa optiunile deschise
RăspundețiȘtergere@Barbu: sa nu uitam si ca mita electorala dinspre guvern este legala, ba chiar civica:)), atata vreme cat statul nu zice cum sa votezi.
O corectie mica:
RăspundețiȘtergere5. Romanii care locuiesc(oficial sau nu) in afara si nu s-au prezentat la locale fie din cauza ca legal nu figureaza pe listele pt locale, fie pentru ca nu au putut. Daca referendumul nu e boicotat se vor prezenta in numar mare, comparabil cu precedentul referendum(daca nu mai mare considerand ca in 5 ani numarul lor a mai crescut si situatia e perceputa acum mai delicata decat data trecuta). Asta in cazul ca actualul guvern nu gaseste o modalitate de a reduce voturile acestora(noi ordonante/reguli, numar mic de puncte de votare, proasta organizare, ...).
La precedentul referendum au fost 70 000.
ȘtergereLa turul doi al ultimelor prezidenţiale au fost 150 000 (din care 110 mii pro-Băsescu).
În funcţie de prezenţa din ţară vorbim de 1-2 procente din totalul celor care vin la vot.
Importanţa lor este supra-estimată de toată lumea pentru că impactul lor asupra ultimelor prezidenţiale a fost decisiv - dar asta s-a întâmplat doar pentru că victoria lui Geoană în ţară a fost la o diferenţă infimă.
romanii din strainatate conteaza la numararea prezentei la vot sau sunt extra? Intreb pentru ca ma gandesc ca daca luam in considerare toti romanii din strainatate atunci rata absenteismului in randul lor ar fi imensa (presupun eu).
ȘtergereEi apar pe listele electorale. Fiecare român aflat în străinătate care nu votează scade participarea la vot (care este calculată pe baza listelor).
ȘtergereNu ma refeream la impactul asupra procentului de vot cat asupra asigurarii numarului necesar pt validare. Avand in vedere ca pragul de validare este aproape de cifra estimata in articol, 150 000 de voturi ar putea face diferenta intre 9.1 si 9.35.
ȘtergereIMHO asta ar trebui sa afecteze strategia USL-ului si sa faciliteze accesul romanilor din afara pentru a ridica numarul de votanti, chiar daca ar sacrifica niste procente procente(eu personal asa as face).
Daca e sa continui un pic execitiul de imaginatie, presupunand ca USL-ul nu anunta clar ca va respecta pragul de votare, dar in acelasi timp nu intreprinde nimic pentru a diminua rolul diasporei, putem trage concluzia ca va respecta decizia CCR chiar daca oficial mesajele vor fi confuze.
Referitor la cazul boicotarii referendumului o strategie pentru presedinte ar fi sa nu-l boicoteze cu riscul de a pierde. In cazul in care va fi demis cu un scor strans ( sa zicem 45 - 55 ) se va putea victimiza in lunile urmatoare, mai ales pe fondul unei guvernari care in primele 2 luni s-a erodat cat alta in 12 si unor noi probabile scandaluri.
Nu mai incercati sa comparati rezultatele la alegerile trecute cu cele de la referendum de acum pt ca va faceti de ras:). Nu tine, pt ca durata de vot la acest referendum este cu 2 ore mai putin(08-20), adik cam cu vreo 10% procente in minus cat ar fi votat fata de alegerile locale trecute cand s-a votat intre oele(07-21)
RăspundețiȘtergereNu cred că dacă referendumul se ţine în două zile, prezenţa creşte cu 100% faţă de dacă s-ar ţine într-o singură zi.
ȘtergereHehe, asta cu 2-3 zile de referendum se discuta acum la A3. Ar fi sinucigasa in sensul de a incuraja boicotul dar si amuzanta, in sensul de a dura mai mult referendumul decat procedura suspendarii.
ȘtergereCred ca tocmai l-am auzit pe Videanu ca ei sondeaza din 3 in 3 zile si ca trendul ii e favorabil lui Basescu, la ultima cercetare rezultand ca doar 53% ar mai vota pentru suspendare.
RăspundețiȘtergereO fi posibil asa ceva?
Este posibil.
ȘtergereCe te face sa crezi ca testul USL e in rural in conditiile in care detine 80% din presedintiile de CJ?
RăspundețiȘtergereCosmin Dima
În urban PDL/TB stau deja extrem de prost. Mai sunt şi alte lucruri pe care le iau în calcul, precum faptul că locuitorii din mediul urban nu vin la vot în aceeaşi măsura ca cei din mediul rural, sau faptul că ponderea ruralului în populaţie e mai mare (datorită emigrării), lucru arătat şi de ultimul recensământ.
ȘtergerePana la urma Basescu isi asuma lupta. Deci trebuie revizuite premisele scenariilor (inclusiv a lui turambarr).
RăspundețiȘtergereDe asemenea in afara se organizeaza doar 150 de sectii de votare (cu 144 mai putine decat la prezidentialele din 2009). Cel mai tare scade numarul de sectii de votare din Spania si Italia.
Nu cred că USL e avantajat de reducerea numărului de secţii şi implicit de al votanţilor.
ȘtergereDacă schimbăm presupunerile din tabelul lui T., astfel încât prezenţa votanţilor PDL de la locale să fie 95% şi votul anti-suspendare din partea lor 100%, se ajunge la:
1,7 milioane voturi în plus
prezenţă 8,3 milioane
Scor 63% DA - 37% NU.
Bineînţeles, este vorba de o estimare care prin natura ei nu ia în calcul foarte, foarte mulţi factori, precum:
1. Cei 8,3 milioane = număr care nu include votanţii anti-Băsescu-dar-care-nu-au-votat-USL-la-locale, teoretic câteva milioane de persoane. Numărul folosit de mine în postare (1,5 milioane) este o estimare uşor conservatoare. Nu m-ar mira să vină 3 milioane.
2. Votanţi USL-la-locale care şi-au schimbat părerea şi vor vota NU.
3. Demobilizare pe mai multe fronturi, în special în rândul celor 1 milion de votanţi PPDD, PRM, etc. care în tabelul lui Turambar vin şi votează DA.
In mod sigur USL este avantajat de reducerea numarului de sectii si a votantilor din strainatate. Estimez acolo un scor 80% pentru Nu si 20% pentru Da. Daca vin 100 mii de persoane la vot asta se traduce in ceva mai mult de 1% din scorul final. Nu e extrem de mult insa nu e nici putin.
ȘtergereCunostiintele mele de sociologie sunt practic 0. As fi curios in ce masura va pune problema la referendum fiecare votant. Romanii vor vota efecti pentru ca presedintele sa fie demis, sau vor vota ca sunt de acord cu "suspendarea decisa de parlament"? Daca in primul caz lucrurile sunt clare in a 2a situatie scorul cred ca este deschis oricarui rezultat. Sondajele de pana acum (mentionate si pe acest blog) mi se par un pic "biased" prin intrebarile puse. Nu neg cifrele din sondaj. In ce masura exceptand nucleul dur, cei 68% se duc sa suspende presedintele, sau sa ii sprijine pe cei care l-au suspendat?
RăspundețiȘtergereAs mai fi interesat sa aflu de la cineva cu studii in sociologie cat de rapid poate evolua un anumit trend in decursul a 2-3 saptamani. Singurul trend pe care il pot vedea eu este ca procentul de 68 sa scada. Exista niste cifre de aur date de practica in cazul asta? Se poate face vreo interpolare/previziune cu mai multe sondaje facute la intervale scurte de timp de ordinul zilelor?
1. Din punct de vedere comunicaţional, tabăra lui TB încearcă să mute discuţia dinspre el spre cei care l-au suspendat. USL va încerca să mute la loc discuţia dinspre ei spre TB. Un ping-pong cu opinia fiecărui votant. Întrebarea ta surprinde exact miezul chestiunii.
Ștergere2. Întrebări precum: "Dvs. veţi vota pentru sau împotriva demiterii preşedintelui Traian Băsescu?" (IMAS) sau "Dacă duminica viitoare ar fi organizat un referendum pentru demiterea preşedintelui, dvs. cum aţi vota?" (CSCI) nu sunt biased. La TVH20/IRSS menţionarea parlamentului poate că a schimbat lucrurile, dar am impresia că s-a măsurat ceva cu totul diferit. Vom vedea săptămâna asta sau cea viitoare.
3. Teoretic este posibil ca procentul "DA" să scadă. În practică, votanţii potenţiali ai ambelor tabere se vor demobiliza. Unii mai mult decât alţii.
Având în vedere că există mai multe elemente cu evoluţie imprevizibilă, nu se poate aplica un model matematic cu certitudine ("în X zile, tabăra "NU" va câştiga 5,7%"). Link-ul de la sfârşitul postării duce la o analiză care oferă repere utile, dar care nu poate fi o predicţie.
mmmm, parerea mea ca lupta sa da in urban...votul USL in rural, intr-un procent foarte mare, este deja securizat. Urbanul este problema USL acolo unde nu a reusit sa zdruncine foarte tare USL. Aici analiza e pe datele din AL.
RăspundețiȘtergereTot eu, CD
La locale USL a reuşit o performanţă (şi PDL o antiperformanţă) de proporţii uluitoare în Bucureşti, Iaşi, Cluj, Constanţa, Timişoara, etc.
ȘtergereExcepţiile?
Braşov = Scripcaru victorie la 3% distanţă
Arad = Falcă sub 45% din voturi
... nu-i de mirare că oamenii ăştia doreau reforma în PDL.
Vom vedea însă în ce măsură trend-ul se păstrează. Există indicii că urbanul mare este foarte pornit pe TB în continuare.
Antiperformanta de la Cluj nu o vad. Au pierdut la mustata presedintia CJ. Insa in rest au scos un scor onorabil, zic eu.
ȘtergereBoc, Scripcaru şi Falcă trebuiau să câştige ca Iohannis sau Oprescu - la zeci de procente distanţă de toată lumea. Toţi trei aveau o reputaţie excepţională în oraşul lor şi făcuseră treabă ca primari, în percepţia majorităţii locuitorilor oraşului respectiv.
ȘtergerePoate cu ultimii 2 sunt de acord. Insa Boc a fost premier pe timpul crizei. A redus salariile bugetarilor. A crescut TVA. A fost cel care a incasat practic antipatiile populatie. Asa ca nu i-a fost asa usor sa castige.
RăspundețiȘtergereklahert
It's very straightforward to find out any matter on net as compared to textbooks, as I found this piece of writing at this site.
RăspundețiȘtergereStop by my weblog vakantiehuizen frankrijk huren